tag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post6708714421611820762..comments2022-04-10T05:32:30.963+02:00Comments on Michael Perukangas: Pisara vastuuttomuuden valtameressäAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/15881434012680120971noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-10277134425278500482011-08-03T12:29:20.631+02:002011-08-03T12:29:20.631+02:00Kommentti Simo Meleniukselle:
Asiaa kannattaisiki...Kommentti Simo Meleniukselle:<br /><br />Asiaa kannattaisikin lähestyä siltä kannalta eikö ongelmaa saisi ratkaistua halvemmalla. Esimerkiksi tässä esitettyjä vaihtoehtoja ei ole selvitelty. <br /><br />http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2010.pdf<br /><br />Myös virallisia perusteluita voidaan kyseenalaistaa. Esimerkiksi tässä VR perustelee Pisaraa 19.3.2009 siten, että ruuhka-aikaan vuonna 2015 Helsingistä lähtisi 19 ja sinne saapuisi 23 junaa eli yhteismäärä olisi 42 junaa tunnissa. <br /><br />http://www.prorautatie.net/PISARA-esitys%20-%20pro%20rautatie.pdf (sivut 8 – 10)<br /><br />Omien selvitystemme mukaan junien yhteismäärä on nykyään kiireisimpänä ruuhkatuntina 59.<br /><br />Myös ulkomaisia vertailukohtia voidaan esittää. Lontoossa Victorian säkkiasemalla on 19 raidetta Helsingin tapaan.<br /><br />http://www.networkrail.co.uk/documents/For%20Passengers/Station%20Maps/4510_Victoria%20Station%20Map.pdf<br /><br />Siellä kiireisimpänä ruuhkatuntina junia on 80. Valitettavasti linkki on siten reaaliaikainen, että siellä on ”päivystettävä” asianomaisten tuntien lähiaikoina, jotta luvut saa esiin.<br /><br />http://ojp.nationalrail.co.uk/service/ldbboard/arr/VIC<br /><br />Pisara on pahimmillaan miljardiluokan hanke. Jos on löydettävissä halvempi toimiva vaihtoehto, säästyviä varoja voitaisiin käyttää myös muihin tarkoituksiin.<br /><br />Terveisin Kalevi Kämäräinen<br />www.rautatiematkustajat.fiKalevi Kämäräinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-27077669854166348532011-07-17T19:26:17.162+02:002011-07-17T19:26:17.162+02:00En kyllä ymmärrä tuota kritiikkiä.
Rahoja nyt has...En kyllä ymmärrä tuota kritiikkiä.<br /><br />Rahoja nyt hassataan joka tapauksessa johonkin: parempi niitä on hassata joukkoliikenteeseenkin eikä vain uusiin motareihin. Muutenhan Pisaralla on pitkälti hyviä perusteita ja olen itse iloinen, että tuollainenkin hanke edes jotenkin etenee (jollain pitkän tähtäimen aikataululla).<br /><br />Tuo Töölönlahden ratapihan ongelma on kaksinkertainen. Lähijunien kun pitää körötellä sinne päärautatieasemalle ja usein odotella vaihteiden alla vihreää signaalia, niin niiden pitää lisäksi körötellä sieltä poiskin. Eli hidasta matkaa vaihdeviidakossa onkin viitisen kilometriä eikä 2,7 ja lisäksi kahteen vastakkaiseen suuntaan.<br /><br />Lisätään siihen sumaan kaukojunien kulku sekä satunnaista junien ja vetureiden kuljetusta sikäli kuin vaihtotöitä vielä on. Pisarassa liikenne taas on yksisuuntaista ja matkustajien vaihto sujuvaa, kun juna seisoo laiturilla hetken ajan ja jatkaa heti matkaansa--yhteen suuntaan! En tiedä, olisiko Pisarasta tulossa yksi- vai kaksiraiteinen. Metrohan liikennöi nykyisellään maksimissaan neljän minuutin välein yhteen suuntaan, eli 15 junaa tunnissa. Kun tuo vapautuu ratapihalta, kauko- ja muulle liikenteelle jäisi paljon enemmän kapasiteettia, jopa lisättäväksi asti.<br /><br />Viheralueiden jyräämistä voisin kritisoida itsekin, joskaan en päässyt linkistä katsomaan alkuperäisiä esityksiä; se vaati jotain käyttäjätunnuksia. En kuitenkaan kritisoisi itsessään sitä, että viheralueita pantaisiin matalaksi vaan siksi, että miksi hitossa ne asemat on sijoiteltu jonnekin puistoon? Eikö niiltä olisi tarkoitus päästä jonnekin, eli itse kaupunkiin? (Helsinki on kaupunki ja rautatieasema on kaupunkimaisempi elementti kuin puisto, joita niitäkin Helsingissä on jo nyt riittävästi. Ja lienee parempi, että sinne viheralueen liepeille tulee rautatieaseman sisäänkäynti kuin iso tieristeys?)<br /><br />Mä voisin ainakin keskittyä kritisoimaan mieluummin uusia ja laajennettuja autoteitä, jotka tuhoavat kaupunkia paljon konkreettisemmin kuin joku megalomaaninen rautatietunneli.Simo Meleniusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-29113222542180804792011-06-02T22:03:36.497+02:002011-06-02T22:03:36.497+02:00Eikä tietenkään ole tullut mieleen käyttää vanhan ...Eikä tietenkään ole tullut mieleen käyttää vanhan tavarajunan kuilua ja tunnelia hyväksi edes osittain. Ympäristöä ei pilattaisi eikä kaivutöitä tarvittaisi niin paljon kuin esitetyissä vaihtoehdoissa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15881434012680120971noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-75374062423092603272011-06-01T15:34:32.741+02:002011-06-01T15:34:32.741+02:00Huhhuh, muuten minkälainen argumentoinnin taso mei...Huhhuh, muuten minkälainen argumentoinnin taso meillä menee kansassa läpi. Eihän Joensuun junien lisääminen edellytä Pisaraa vaan sitä, että Kouvolaan jäävien pikajunien kulkua jatketaan Joensuuhun! Enpä ollut tuota tajunnut itsekään ennen kuin lehdestä luin! <br /><br />http://annisinnemaki.net/component/customproperties/tag/Tagit-liikenne.html<br />http://www.ess.fi/?article=327157<br /><br />Terveisin Kalevi Kämäräinen<br />www.rautatiematkustajat.fiKalevi Kämäräinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-60475435622783554242011-06-01T07:32:59.596+02:002011-06-01T07:32:59.596+02:00Niin, ilman turhaa vekslaamista nopeus voisi olla ...Niin, ilman turhaa vekslaamista nopeus voisi olla hyvinkin tupla eli 65 km/h kiihdytykset ja jarrutukset mukaan lukien. <br /><br />Muistanemme, että lähes koko Pisaran lenkillä oli vielä 1960-luvulla raiteet. Maan päällä. Niitä käyttäen etuoikeutettu Pinta-Pisara olisi voinut puksuttaa Vironniemen upeimmissa maisemissa.<br /><br />Valitettavasti rautatiet hävisivät pelin automobiileille oikeastaan jo Kyösti Kallion kulkulaitoskomiteassa 20-30-lukujen vaihteessa.<br /><br />Helsinkiin tunkevat autoilun autuuteen uskovat tunkisivat mielihyvin kaiken mahdollisen joukkoliikenteen käyttäjineen olmien maailmaan. maan alle.E. Juhani Tenhunennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-69118789527814336902011-05-31T16:52:53.133+02:002011-05-31T16:52:53.133+02:00Oheistan lisäkritiikkiä aiheesta.
http://www.raut...Oheistan lisäkritiikkiä aiheesta.<br /><br />http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2011_5.pdf<br /><br />Terveisin Kalevi Kämäräinen<br />www.rautatiematkustajat.fiKalevi Kämäräinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5612821390073445279.post-8968606311688564272011-05-31T10:17:12.103+02:002011-05-31T10:17:12.103+02:00Kun Pasilasta Helsinkiin on nyt matkaa muistaaksen...<i>Kun Pasilasta Helsinkiin on nyt matkaa muistaakseni 2,7 kilometriä, suoraan, jonka kulkee useimmiten viidessä minuutissa, Pisaran myötä matkaa tulisi noin tuplaten. Heikkolahjaisempikin ymmärtää, että ilman välipysähdystä tai -pysähdyksiäkin matka-aika on vähintään tuplaten.</i><br />Ei ole. Miksi näin selviää suorittamalla laskutoimitus 2,7km/5min = 540m/min = 32,4 km/h<br />Eli kansanomaisemmin köröttelyä kun välissä ei ole edes asemia millä pysähdytään. Ja tämä taas johtuu vaihdeviidakosta joka tunnetaan nimellä Ratapiha. Omassa tunnelissa matka-aika Pasila-Rautatieasema on suurinpiirtein sen saman 5 min kuin nyt.Teemuhttps://www.blogger.com/profile/03662745181402427550noreply@blogger.com