Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

20.5.2009

Kaaoksesta kristalliksi - vieraalla kielellä oppimisen taito

Opiskelen Oslon yliopistossa Institutt for sosiologi og samfunnsgeografissa. Kyse on siis sosiologian ja ”yhteiskuntamaantieteen” yhdistetystä laitoksesta. Koska opetus ja osa kurssimateriaalista on norjaksi, ja koska pyrkimyksenäni on paitsi omaksua mahdollisimman paljon opetuksen sisältöä mutta myöskin norjan kieltä, opiskelu on työlästä. Aion siis opiskelujen lomassa parantaa kirjallista norjan kielen taitoani – luen sitä jo jokseenkin täydellisesti – mutta käytännön syistä kuitenkin ainakin toistaiseksi kirjoitan tenttivastaukseni ja opiskelutehtäväni edelleenkin englanniksi.

Ohessa vapaasti hyödynnettävä ohjeisto vieraalla kielellä opiskelemiseen:

Olen lukenut kannettavan tietokoneen kanssa kurssimateriaalia, samalla tehden siitä muistiinpanoja, lihavoiden mielestäni tärkeimmät kohdat. Norjankielisestä aineistosta olen tehnyt muistiinpanot norjaksi, englanninkielisestä englanniksi. Jos vielä olisi enemmänkin aikaa, laatisin vielä norjankielisistä muistiinpanoistani tiivistelmät englanniksi, koska muuten tentissä voi vähän mennä sormi suuhun, miten nyt tuonkin termin oikein sanoisi englanniksi. Erityisen haasteellista tämä kielellinen soveltaminen on niissä tapauksissa, joissa alkuperäinen lähde on jollakin muulla kielellä kuin norjaksi, opetuksessa tai opetusmateriaalissa se on käännetty norjaksi ja sitten minä vielä käännän sen takaisin englanniksi.

Rikkinäisen puhelimen vaara on todellinen, jollei tarkista alkulähdettä, ja pitäisikin olla aikaa tsekata, mitkä olivat esimerkiksi alkuperäiset Joseph Schumpeterin distinktiotekijät tuotannossa. Mutta vierailla kielillä kirjoittamisen taito tässä ainakin kehittyy.

Tehtyäni ensimmäiset muistiinpanot opetusmateriaalista, seuraavana vaiheena on tiivistää. Tässä vaiheessa mukaan pääsevät enää ensimmäisen muistiinpanovaiheen lihavoinnit. Ja tässä vaiheessa monikin jo saattaa alkaa arvaamaan, että periaatteessa regression mahdollisuus on loputon. Kyse on siitä, kuinka paljon sinulla on aikaa. Mitä enemmän jaksat työstää, uudelleenjärjestää ja tiivistää materiaaliasi, sen vahvemmin hallitset opetussisältösi kokonaisuudet.

Ei kommentteja: