Jokainen pääkaupunkiseudun lähiliikennettä säännöllisesti viimeisen kahden talven aikana käyttänyt ja ilmeisesti myös aika moni satunnainen kaukojunailija on voinut todeta, että Helsinki sijaitsee kapealla niemellä, kohdassa 60 astetta pohjoista leveyttä. Tämän ei pitäisi tosin olla kenellekään mikään uutinen. Minulle junaliikenteen rappio kuitenkin oli, palatessani Oslon-komennukseltani.
Oslon olot ovat käytännössä käytännössä samat kuin Helsingissä, yhdellä tärkeällä lisäyksellä: Norjassa on vuoria. Niiden sisälle on kaivettu tunneleita ja niiden välissä kulkee solia. Korkeasta pinnanmuodostuksesta seuraa myös suuria sääeroja hyvinkin pienillä etäisyyksillä. Ei olekaan mikään ihme, että luonnonolot voivat toisinaan tuottaa junille tepposet.
Helsinki ei kuitenkaan saa junien takkuilua anteeksi, ei edes pussinperäniemisijainnillaan tai aluepolitiikalla, joka on yrittänyt varmistaa sen, että edes Kikkelästä pääsisi Mokkolaan ilman että jäätyneitä lampaita tarvitsisi raiteilta lapioida. Niinpä raiteita ei olekaan riittänyt Helsinkiin.
Kaikkemme olemme yrittäneet. Sen Aulis Juneksen huvilankin yritimme lapioida alas sieltä kuilun reunalta kökkimästä jotta mahtuisi edes yksi raidepari lisää. Ja saatiinkin. Turkuun. Jos joku sinne haluaa mennä.
Kaikki tätä julkaisukanavaa edes vähänkään seuranneet tai minut edes nimeltä tietävät tuntevat minut vakaumukselliseksi joukkoliikennemieheksi. En siltikään hyväksy, että edelläkuvatun kurjuuden ainoaksi pakoputkeksi tyrkytetään ns. Pisara-rataa.
Niille, jotka eivät tunne Pisara-rataa, kerrottakoon, että se on paikallisjuna, joka kiertää Pasilasta Päärautatieaseman kautta täyden ympyrän. Junalle tulisi sitten muutama väliasema, ainakin Töölöön ja Hakaniemeen, mahdollisesti vähän useampikin.
Kun Pasilasta Helsinkiin on nyt matkaa muistaakseni 2,7 kilometriä, suoraan, jonka kulkee useimmiten viidessä minuutissa, Pisaran myötä matkaa tulisi noin tuplaten. Heikkolahjaisempikin ymmärtää, että ilman välipysähdystä tai -pysähdyksiäkin matka-aika on vähintään tuplaten.
Pisara-rata ei sanottavammin paranna edes töölöläisten ja kalliolaisten joukkoliikenteen palvelutasoa. Heillähän on jo köyhän miehen Pisara. Sitä kutsutaan ratikaksi. Itse asiassa Pisaroita on kaksi: uloin on seiska ja sisin kolmonen.
Olisin edellämainituista varauksista huolimatta valmis toivottamaan Pisaran tervetulleeksi, vaikka se on hidas, kallis ja varmaan aika turhakin. Vaikka kuinka stadilainen metropolinimbyilijä olenkin, epäilen kuitenkin, että edes Vapaavuori ei onnistu myymään hanketta tällaisena valtioneuvostolle, eduskunnasta puhumattakaan. Jos se vielä antaa syyn vähentää merkittävästi tai jopa poistaa suoran VR:n lähiliikenteen Pasilasta Helsinkiin, tämä tulee satavarmasti lisäämään autoliikennettä Vironniemelle, siis sitä samaa, jota sinne koetetaan lapioida keskustatunnelin aina uusilla ylösnousemuksilla. Tämä varaus vie keskustatunnelivaraukseni jo pakkasen puolelle.
Lopullisesti hautaan Pisaran Mariaanien hautaan, koska kaikki virkamiesten valmistelevat suunnitelmaskenaariot tuhoavat merkittäviä helsinkiläisiä virkistyskäytössä olevia viheraluita. Ei nähtävästi tule kyseeseenkään laittaa Pisaran uloskäyntiä esimerkiksi Eläintarhan kentän parkkipaikan tilalle tai Lintsin parkkipaikan tilalle. Olisin valmis mieluummin valmis laittamaan ne autot sinne samaan paikkaan Pisaran kanssa, mutta kai ne jonnekin on pistettävä. Kaivettakoon niille siis maanalainen parkkiluolasto ja säästettäköön täten virkistysalueet. Tällainen ei kuitenkin nähtävästi tule kyseeseenkään, koska parkkipaikkojen rakentaminen ja tunnelin rakentaminen taitaa tulla vähän kalliimmaksi kuin puiston paneminen pakettiin hullujussilla ja tunnelin rakentaminen.
Suren tietenkin sitä, että helsinkiläiset menettävät virkistysalueensa vain siksi, että täällä päättäjät haluavat uhrautua valtakunnallisen edun nimissä, ja tämän he tekevät piiloutumalla virkamiesten selän taakse. Jos eivät kaupunkilaistemme valitsemat luottamushenkilöt katso kaupunkilaisten edulla olevan edes viitteellistä merkitystä, ei Helsingillä ole paljoa toivoa. Eivätkä ne ole mitään vain paikallisia virkistys- ja maisema-arvoja. Ne ovat pääkaupunkiaseman myötä myös kansallista kulttuuriaarteistoa. Mitä Suomesta kertoo se, että meillä on pääkaupunki, joka ei arvosta puistoalueitaan?
Sanovat että ei ollut valittavana parempia vaihtoehtoja mistä päättää. Kyllä olisi, kun olisi laittanut uudelleenvalmisteluun ja asettanut suunnittelulle reunaehdot, joita ei saa ylittää. Huonosti peitellylle marttyyriudelle on nimi. Sitä kutsutaan pelkuruudeksi, josta muuten ihan varmasti eivät ne kikkeläläiset ja mokkulalaiset eivät tule kiittelemään. Ja minä tulen haukkumaan, yhä vain ulkonevammalta kehältä helsinkiläistä kuntapolitiikkaa.
Hankkeeseen voi tutustua klikkaamalla otsikkoa.
7 kommenttia:
Kun Pasilasta Helsinkiin on nyt matkaa muistaakseni 2,7 kilometriä, suoraan, jonka kulkee useimmiten viidessä minuutissa, Pisaran myötä matkaa tulisi noin tuplaten. Heikkolahjaisempikin ymmärtää, että ilman välipysähdystä tai -pysähdyksiäkin matka-aika on vähintään tuplaten.
Ei ole. Miksi näin selviää suorittamalla laskutoimitus 2,7km/5min = 540m/min = 32,4 km/h
Eli kansanomaisemmin köröttelyä kun välissä ei ole edes asemia millä pysähdytään. Ja tämä taas johtuu vaihdeviidakosta joka tunnetaan nimellä Ratapiha. Omassa tunnelissa matka-aika Pasila-Rautatieasema on suurinpiirtein sen saman 5 min kuin nyt.
Oheistan lisäkritiikkiä aiheesta.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2011_5.pdf
Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi
Niin, ilman turhaa vekslaamista nopeus voisi olla hyvinkin tupla eli 65 km/h kiihdytykset ja jarrutukset mukaan lukien.
Muistanemme, että lähes koko Pisaran lenkillä oli vielä 1960-luvulla raiteet. Maan päällä. Niitä käyttäen etuoikeutettu Pinta-Pisara olisi voinut puksuttaa Vironniemen upeimmissa maisemissa.
Valitettavasti rautatiet hävisivät pelin automobiileille oikeastaan jo Kyösti Kallion kulkulaitoskomiteassa 20-30-lukujen vaihteessa.
Helsinkiin tunkevat autoilun autuuteen uskovat tunkisivat mielihyvin kaiken mahdollisen joukkoliikenteen käyttäjineen olmien maailmaan. maan alle.
Huhhuh, muuten minkälainen argumentoinnin taso meillä menee kansassa läpi. Eihän Joensuun junien lisääminen edellytä Pisaraa vaan sitä, että Kouvolaan jäävien pikajunien kulkua jatketaan Joensuuhun! Enpä ollut tuota tajunnut itsekään ennen kuin lehdestä luin!
http://annisinnemaki.net/component/customproperties/tag/Tagit-liikenne.html
http://www.ess.fi/?article=327157
Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi
Eikä tietenkään ole tullut mieleen käyttää vanhan tavarajunan kuilua ja tunnelia hyväksi edes osittain. Ympäristöä ei pilattaisi eikä kaivutöitä tarvittaisi niin paljon kuin esitetyissä vaihtoehdoissa.
En kyllä ymmärrä tuota kritiikkiä.
Rahoja nyt hassataan joka tapauksessa johonkin: parempi niitä on hassata joukkoliikenteeseenkin eikä vain uusiin motareihin. Muutenhan Pisaralla on pitkälti hyviä perusteita ja olen itse iloinen, että tuollainenkin hanke edes jotenkin etenee (jollain pitkän tähtäimen aikataululla).
Tuo Töölönlahden ratapihan ongelma on kaksinkertainen. Lähijunien kun pitää körötellä sinne päärautatieasemalle ja usein odotella vaihteiden alla vihreää signaalia, niin niiden pitää lisäksi körötellä sieltä poiskin. Eli hidasta matkaa vaihdeviidakossa onkin viitisen kilometriä eikä 2,7 ja lisäksi kahteen vastakkaiseen suuntaan.
Lisätään siihen sumaan kaukojunien kulku sekä satunnaista junien ja vetureiden kuljetusta sikäli kuin vaihtotöitä vielä on. Pisarassa liikenne taas on yksisuuntaista ja matkustajien vaihto sujuvaa, kun juna seisoo laiturilla hetken ajan ja jatkaa heti matkaansa--yhteen suuntaan! En tiedä, olisiko Pisarasta tulossa yksi- vai kaksiraiteinen. Metrohan liikennöi nykyisellään maksimissaan neljän minuutin välein yhteen suuntaan, eli 15 junaa tunnissa. Kun tuo vapautuu ratapihalta, kauko- ja muulle liikenteelle jäisi paljon enemmän kapasiteettia, jopa lisättäväksi asti.
Viheralueiden jyräämistä voisin kritisoida itsekin, joskaan en päässyt linkistä katsomaan alkuperäisiä esityksiä; se vaati jotain käyttäjätunnuksia. En kuitenkaan kritisoisi itsessään sitä, että viheralueita pantaisiin matalaksi vaan siksi, että miksi hitossa ne asemat on sijoiteltu jonnekin puistoon? Eikö niiltä olisi tarkoitus päästä jonnekin, eli itse kaupunkiin? (Helsinki on kaupunki ja rautatieasema on kaupunkimaisempi elementti kuin puisto, joita niitäkin Helsingissä on jo nyt riittävästi. Ja lienee parempi, että sinne viheralueen liepeille tulee rautatieaseman sisäänkäynti kuin iso tieristeys?)
Mä voisin ainakin keskittyä kritisoimaan mieluummin uusia ja laajennettuja autoteitä, jotka tuhoavat kaupunkia paljon konkreettisemmin kuin joku megalomaaninen rautatietunneli.
Kommentti Simo Meleniukselle:
Asiaa kannattaisikin lähestyä siltä kannalta eikö ongelmaa saisi ratkaistua halvemmalla. Esimerkiksi tässä esitettyjä vaihtoehtoja ei ole selvitelty.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2010.pdf
Myös virallisia perusteluita voidaan kyseenalaistaa. Esimerkiksi tässä VR perustelee Pisaraa 19.3.2009 siten, että ruuhka-aikaan vuonna 2015 Helsingistä lähtisi 19 ja sinne saapuisi 23 junaa eli yhteismäärä olisi 42 junaa tunnissa.
http://www.prorautatie.net/PISARA-esitys%20-%20pro%20rautatie.pdf (sivut 8 – 10)
Omien selvitystemme mukaan junien yhteismäärä on nykyään kiireisimpänä ruuhkatuntina 59.
Myös ulkomaisia vertailukohtia voidaan esittää. Lontoossa Victorian säkkiasemalla on 19 raidetta Helsingin tapaan.
http://www.networkrail.co.uk/documents/For%20Passengers/Station%20Maps/4510_Victoria%20Station%20Map.pdf
Siellä kiireisimpänä ruuhkatuntina junia on 80. Valitettavasti linkki on siten reaaliaikainen, että siellä on ”päivystettävä” asianomaisten tuntien lähiaikoina, jotta luvut saa esiin.
http://ojp.nationalrail.co.uk/service/ldbboard/arr/VIC
Pisara on pahimmillaan miljardiluokan hanke. Jos on löydettävissä halvempi toimiva vaihtoehto, säästyviä varoja voitaisiin käyttää myös muihin tarkoituksiin.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi
Lähetä kommentti