Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

28.3.2011

Sähköinen palvelu estää sähköisen asioinnin

Mahdollisuus voida hoitaa viranomaisasioitaan Internetissä on aivan loistava idea! Se voisi vähentää tarpeetonta asiointia, tarpeetonta matkustelua, tarpeetonta... jos se vain toimisi.

Asuin Norjassa muutamia vuosia, viime vuodenkin puolella vielä viisi päivää. Tästä muistona ja viimeisenä palveluksenani Norjan kansakunnalle teen vielä yhden veroilmoituksen Norjaan. Ilahduin muistaessani, että tämän voi tehdä sähköisesti. Ei tartte mennä Norjaan eikä edes kirjastoon tulostelemaan kaiken maailman liitteitä. Kaiken voi hoitaa kotilaajakaistan ääressä, jippihui!

Ei se kuitenkaan ihan näin mennyt. Kun kaivoin esille sähköiseen asiointiin tarvittavat koodit, huomasin kirjeen alalaidasta että koodiston viimeinen käyttöpäivä meni jo 5 kuukautta sitten.

Ei se mitään! Onneksi on sähköinen asiointi, joka mahdollistaa uusien koodien tilaamisen, ja ne tulevat ihan oman kotioven postiluukusta. Olettaen että...
...minulla olisi ne koodit, joiden avulla voisin tarkistaa Norjan väestörekisteristä, mikä on osoite, jonne ne koodit postitetaan. Tätä huolta ei olisi, mikäli olisi ollut mahdollista ilmoittaa uusi suomalainen osoitteeni Norjan väestörekisteriin. Siis ei uusi Suomi, vaan uusi suomalainen osoite.

Ei se kuitenkaan ole mahdollista, sillä norjalaisen osoitteenmuutoksen voi tehdä sähköisesti vain norjalaiseen postiosoitteeseen. Suomalaiset postinumerot eivät ole hyväksyttävää formaattia.

No, ei se mitään. Aina on myös ihan vaan vanha kunnon internet. Siis se netin versio, joka ei mahdollista kansalaissisällöntuottajuutta. Siis sellainen netti, josta voi vain hakea asioita. Sitä sanovat kaikki ties mitkä maailman näsäviisastelijat Internetiksi 1.0. Olettaen, että se netti sisältäisi sellaisia asioita, joita voisi hakea. Kuten tietoa.

Norjalainen idea on erinomainen. Suunnilleen kaikki sähköinen viranomaisasiointi on järjestetty yhden ja saman portaalin ja yksien ja samojen tunnusten alle. Portaalin nimi on altinn, kaikkiyhdessä tai kaikkisiellä. Ja palvelun idea toimii niin hienosti, että siellä voi hoitaa kaikenlaisia asioita ja sieltä saa myös kaikenlaisia tietoja. Jos esimerkiksi haluaa hoitaa henkilökirjaukseen liittyviä asioita, portaali ohjaa suoraan norjalaisen veroviraston sivulle, joka niitä asioita Norjassa hoitaa. Hienoa, brillefint!

Sieltä norjalaisen veroviraston sivulta saa esimerkiksi puhelinnumeron, jonne voi soittaa jos haluaa hoitaa asiansa ihan perinteisellä tavalla, tarvitsematta kuitenkaan jalkautua paikan päälle. Ja siellä puhelinnumerossa on ajateltu jopa maahanmuuttajia: siellä voi painaa valikon numeroa ”kolme” jos kokee voivansa varmemmin puhua englantia tai jos oma norjan luullun arvaaminen ei ole ihan vahvalla pohjalla.

Ei sekään nyt kuitenkaan ihan niin hyvin mene. Kun puhelimen automaattisantra on ilmoittanut minun olevan puhelinjonossa numero kolmesataa kahdeksankymmentäviisi, seuraavaksi se ilmoittaa mahdollisuuden näpytellä oma puhelinnumero, johon seuraava vapautuva virkailija ottaa yhteyttä. Tosi hienoa!

Ei sekään nyt kuitenkaan ihan näin mene. Minun puhelinnumerossani on edessä sellainen juttu kuin maatunnus, koska olen ulkomaalainen. Siis norjalaisesta näkökulmasta. Eikä sellainen puhelinnumero ole norjalaisen käyttöliittymän tekoälyn mielestä hyväksyttävä. Vaikka ulkomaalaisille kai tuo palvelu on suunnattu. He kun puhuvat keskimäärin vähemmän norjaa kuin norjalaiset. Ja ulkomaalaisilla kai on keskimäärin norjalaisia enemmän myös ei-norjalaisia puhelinnumeroita.

No, ei se mitään. Palaan takaisin veroviraston nettisivulle. Ainahan voi lähettää sähköpostia viranomaisille. Paitsi että... veroviraston virkailijoiden, veroviraston minkään osaston tai toimipisteen ainuttakaan sähköpostiosoitetta kyseinen nettisivu ei anna. Ei.

Maailma ei tule koskaan valmiiksi. Ja jos totta puhutaan siinä on paaaljon suurempia epäkohtia kuin tämä. Aika monilla ei ole työtä, asuntoa, ihmisiä joista välittää, monet ovat suorastaan käveleviä epikriisejä, aivan liian monia kiusataan systemaattisesti vähemmistöominaisuuksiensa takia ja jotkut asuvat jopa sellaisissa paikoissa, joissa ei ole olemassa sadan kilometrin säteellä ainuttakaan palvelua. Jopa Suomessa, Norjassa ja muissa aika hyvin kehittyneissä infrastruktuureissa. Joillakin on jopa kohtalona elää sellaisissa paikoissa, joissa ei ole infrastruktuuria, ei edes yhteiskuntaa. Niin että on jotenkin perverssiä puhua palveluinfrastruktuurista ylipäätään kun ihmisiä ihan oikeasti kuolee nälkään, sairauksiin ja saasteisiin. Se, että asiat voisivat olla vieläkin huonommin, ei saa kuitenkaan olla verukkeena olla kehittämättä palveluita sellaisiksi että asiat voisivat olla vielä ihan pikkuisen paremmin. Esimerkiksi toimivia.

Ei kommentteja: