Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

18.1.2008

Monttu romahti monttuun - keskustatunneli kariutuu

Stadin demareiden päätös vetäytyä Vironniemen alittavasta keskustatunnelista ansaitsee hatunnoston. Kun Helsingin vihreä valtuustoryhmä on alun alkaen vastustanut hanketta, Helsingin kaupunginvaltuuston kolmesta suurimmasta ryhmästä hankkeen taakse jää yksin kokoomus. Tämä tarkoittaa sitä, että keskustatunneli jää mitä suurimmalla todennäköisyydellä toteutumatta.

Ainoastaan toista vuotta sitten tämän hukkaputken hinnaksi oltiin arvioitu noin 300-350 miljoonaa euroa; uusimpien, tämän päivän viisaudella laadittujen laskelmien mukaan hinnaksi tulisikin muodostumaan noin 500 miljoonaa euroa. Helsingin keskustatunneli olisi jäänyt kokonaisuudessaan Helsingin itsensä maksettavaksi, vaikka sen tarkoituksena olisi ollut johtaa paljolti espoolaisista ja vantaalaisista koostuva läpiajoliikenne pois Vironniemen kaduilta.

Sen sijaan musiikkitaloa ajetaan edelleenkin kuin käärmettä pyssyyn. Koska VR:n makasiinit on purettu musiikkitalon tieltä ja koska maasopimus velvoittaa Helsingin kaupunkia jyvittämään tietyn osuuden julkisesta rakentamisestaan valtiollisille rakennuksille, musiikkitalo tulee, maksoi se mitä hyvänsä. Itsekin musiikkimiehenä näen kunnollisen konserttitalon pääkaupungissamme välttämättömyydeksi, mutta mitä vikaa on Kulttuuritalossa?

Sitä en ymmärrä, miksi kustannuslaskelmia tehtäessä ei koskaan ymmärretä huomioida kustannusindeksikorotuksia; ainoa muistamani poikkeus, jolloin helsinkiläisessä merkittävässä rakennushankkeessa ollaan pysytty kustannuslaskelmien raameissa, itse asiassa alitettiinkin ne, oli Hartwall-areena.

Keskustatunnelin hautautuminen mahdollistaa sen, että vihdoinkin asioista voidaan puhua niiden oikealla nimellä. Kun Kokoomus puhuu Sostakovitsista, tarkoittaa se oikeasti leivänpaahdinta. 500 miljoonaa olisi ollut aika kallis hinta siitä ilosta, että Helsingin keskustaan oltaisiin saatu ehkä muutama sata metriä lisää kävelykatua. Nyt jää yksin Kokoomuksen tehtäväksi osoittaa se, kuinka välttämättömiä kaupunkikeskustan vetovoimaisuudelle vastoin kansainvälisiä kokemuksia autoilevat asiakkaat oikein ovat. Jos Kokoomuksen kannatus olisi 100%, ihmiseltä kai evoluution saatossa kuluisivat jalat tarpeettomina pois.

Keskustatunnelin kariutuminen tekee myös ruuhkamaksut entistäkin mahdollisemmiksi, sillä keskustatunneli olisi tosiasiallisesti helpottanut pääsyä yksityisautolla keskustaan vaikka sen sanottuna tarkoituksena oli helpottaa autojen tietä ulos keskustasta. Kaikilla liikenneväylillä on kuitenkin aina taipumus lisätä liikennettä. Keskustatunnelin kariutuminen osoittaa, että Helsingin kaupunginvaltuustossa saattaa sittenkin piillä riittävästi sellaista poliittista tahtoa, joka pitää ihmisten tarpeita ensisijaisina, nähden autot välinearvoina ihmisten liikkumiselle, ei itseisarvoina.

Hesarin uutisen ja keskustelua aiheesta voi lukea klikkaamalla otsikkoa.

Ei kommentteja: