Suora linkki Uusimaan vaalikonevastauksiini löytyy alta:
http://player.myzef.com/lehtiyhtyma/ajax/comparison.php?nid=3069
Myös tästä voi lukea vaalikonevastaukseni:
1. Vanhempien pitää maksaa lastensa päivähoidosta nykyistä enemmän
http://player.myzef.com/lehtiyhtyma/ajax/comparison.php?nid=3069
Myös tästä voi lukea vaalikonevastaukseni:
1. Vanhempien pitää maksaa lastensa päivähoidosta nykyistä enemmän
Päivähoitomaksu pitäisi porrastaa tulojen mukaan, koska
myös pienituloisilla on oikeus työntekoon. Yksi mahdollisuus tähän
porrastukseen on helpottaa yksityisten palveluntarjoajien tuloa markkinoille,
vaikkakin osa näistä keinoista onkin lainsäädännöllisinä valtuuston
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.
2. Kaupungin on satsattava vanhusten hoitoon lisää rahaa vaikka veroja korottamalla
Veroilla kustannetaan peruspalvelut, ja veroja voi korottaa jos peruspalveluita ei pystytä kustantamaan.
3. Maahanmuuttajien saamien sosiaalitukien ehdoksi on asetettava pakollinen suomen/ruotsin kielen opiskelu.
Ei. Tämä syrjäyttäisi erityisesti maahanmuuttajanaiset,
jotka ovat maahanmuuttajamiehiä enemmän kotona. Kielenopiskelumahdollisuuksia
tulee lisätä, ei vain kielikursseilla vaan myös tarjoamalla paikkoja yhteisille
kokoontumisille ja tilaisuuksille kantaväestön kanssa. Leikkipuistot ovat yksi
tällainen matalan kynnyksen areena, joka soveltuu erityisesti maahanmuuttajanaisten aktivointiin. Pakko ei
tässä auta mitään.
4. Olen valmis ottamaan päihdehuollon kuntoutusyksikön lähinaapurustooni
Olen asunut päihdehuollon kuntoutusyksikön naapurustossa,
enkä tiedä tästä koskaan olleen mitään häiriötä ympäristölleen, samoin kuin en
tiedä mistään muustakaan vastaavasta yksiköstä olleen mitään haittaa
ympäristölleen. Mutta ei tästä ole kyse. Emme voi valita naapureitamme muutenkaan,
eikä ole perusteita kohdella päihdeongelmiin joutuneita lähimmäisiämme sen
huonommin kuin muitakaan ihmisiä.
5. Työttömältä on voitava ottaa pois toimeentulotuet, mikäli hän kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta työ- tai koulutuspaikasta
Työttömien ja työpaikkojen yhteensopimattomuus on
suurempi ongelma kuin työnpakoilu. Toimeentulotuen poistaminen lisäisi
rikollisuutta. Tämä koko kysymyksenasettelu tosin olisi aivan turha, jos
saataisiin kannustava perustulo vahvalla progressiolla ja negatiivisella tuloverolla.
Tässä mallissa jokainen ansaittu euro kannattaisi, tosin tässä kyse on
laajemmasta järjestelmän rukkaamisesta, joka ei ole valtuuston asia.
6.
Kaupungin on rahapulasta huolimatta lisättävä rahaa joukkoliikenteen
tukemiseen, jotta kaupunkilaisten liikkuminen niin Porvoon sisällä kuin
kaupungin ulkopuolellekin helpottuu.
Ei tietenkään ole
realistista ajatella samaa, kaupunkitasoista joukkoliikennettä kaikkialle.
Suomessa asuinpaikan valinta on vapaa, eikä autottoman kannata muuttaa
haja-asutusalueille. Kuitenkin sekä Porvoon sisäistä liikennettä (esimerkiksi
puolentoista tunnin vaihto-oikeudella) ja sukkulointiliikennettä tulee
parantaa. Haja-asutusalueille voisi ajatella kutsupohjaista
tilataksiliikennöintiä ja kimppakyytien suosimista verotuksellisesti, mikä
tosin sekään ei kuulu valtuuston keinovalikoimaan, vaan on lainsäädännöllinen
työkalu. Lisäksi polkupyörää tulisi voida kuljettaa joukkoliikenteessä
ilmaiseksi.
7.
Opettajia saa lomauttaa tai irtisanoa, jos kunnan säästötavoitteet sitä
vaativat
Miksi juuri opettajista
halutaan tehdä syntipukkeja kunnan heikkoon taloudelliseen tilanteeseen,
ajamalla heidät kunnan ainoana ammattiryhmänä kesäisin toimeentulotukiluukulle?
Opettajia ei pidä syyllistää pitkähköistä kesälomistaan, joiden aikana he sitä
paitsi valmistelevat seuraavan lukuvuoden opetusta; lisäksi opettajan työhön
kuuluu paljon sellaista kotityötä, josta he eivät saa palkkaa koska opettajilla
ei ole oikeutta kokonaistyöaikaan. Opettajien entistäkin kehnompi kohtelu ei
voi parantaa heidän työssäjaksamistaan, jolloin myös opetuksen laatu huonontuu.
8.
Kaupungin pitää tuottaa terveyspalvelut itse, eikä ostaa niitä yksityisiltä
yrityksiltä
Kunnalla on lain mukaan väestövastuu
alueensa peruspalvelujen järjestämisestä. Yrityksillä ei tätä voi olla.
Kuitenkin palvelujen ainakin osittaista ostamista yksityisiltä tuottajilta voi
harkita, jos nämä kykenevät tuottamaan palvelut laadukkaammin ja/tai
edullisemmin. Kunnan peruspalveluissa on mahdollista ajatella osittaista tilaaja-tuottaja-mallia,
jossa kunta ostaa ja myös valvoo palvelun laatua. Ostopalvelujen suurimpina
vaaroina ovat palvelujen epätasa-arvoistuminen sekä kokonaiskustannusten
nouseminen.
9. Kuntatyöntekijöitä on voitava irtisanoa kuten yksityisissä yrityksissä
Kunnallisena päättäjänä en
voi ottaa kantaa siihen, miten yksityisissä yrityksissä irtisanotaan. Kunnan
työt - kuten opettaminen tai hoitaminen - eivät lopu, vaikka kunnalla menisi
kehnommin. Kunta ei ole teollinen tuotantoyksikkö.Irtisanominen ei saisi
tarkoittaa peruspalveluista karsimista, tosin, julkisella sektorilla ei saisi
olla mahdollista, että työntekijä voi käyttäytyä töissä kuin pellossa, ilman
reaalista pelkoa irtisanomisesta.
10. Johtaville kuntapoliitikoille on maksettava kuukausipalkkaa, jotta he voivat paneutua nykyistä paremmin päätösten valmisteluun
Perustelu ei päde, jollei
samalla säädetä laissa kaksoismandaattien lopettamisesta (jolloin esimerkiksi
kansanedustajuus merkitsisi eroa valtuustosta).
11. Porvoon pitää pyrkiä kuntaliitoksiin naapureiden kanssa.
Aloitteellinen pyrkiminen on
eri asia kuin suostuminen. Jos kuntaliitoksiin halutaan aktiivisesti pyrkiä,
tällöin Porvoossa tulee miettiä sitä, mitä tällä ajatellaan säästettävän ja
miten tämä vaikuttaa peruspalveluihin. On helppo populistisesti vaatia
henkilöstösäästöjä, mutta onko Porvoossa sitten runsaasti "ilmaa",
turhaa kunnan henkilöstöä, muuta kuin peruspalveluiden työntekijöitä, joka ei
suoraan tuottaisi kunnallisia palveluita omalla työpanoksellaan? Suurempi kunta
voi tarkoittaa, että entistä useampi entinen haja-asutusalueiden ja tuleva
reuna-alueen asukki on oikeutettu johonkin palveluun, siis saatavuus paranee
mutta saavutettavuus voi monessa tapauksessa heikentyä.
Joka tapauksessa uskon
kuntien vähenevän, ja nykyisiä kuntarajoja tulee tarkastella luovasti. Kuntia
voi yhdistellä myös siten, että yksi osa nykyisestä kunnasta liittyy yhteen ja
toinen osa toiseen kuntaan. Kuntien tehtävä ei ole identiteettityö; sen sijaan vaikutusmahdollisuuksia
kaupunginosissa ja/tai kylissä tulee vahvistaa kylätoimikunnilla tai
kaupunginosavaltuustoilla ja/tai paikallisagendaryhmillä, joille annetaan
tehtäväksi esimerkiksi paikallisen ympäristön vaaliminen tai paikallisten
palveluiden kohdentaminen ja sijoittelu.
12. Porvoon veroprosentti pitää pystyä painamaan alle maan keskiarvon.
Veroilla kustannetaan
peruspalvelut, jotka ovat kunnan vetovoimatekijä. Jos ne eivät toimi, ne ovat
poistyöntävä tekijä.
13. Kaupungin pitää tavoitella uusia teollisuustyöpaikkoja melu- ja ympäristöhaittojen uhallakin.
Teollisuuden työvoiman osuus
on pienentynyt jo 70-luvulta alkaen. Kaupungin tulee tavoitella ennen kaikkea
uusia palvelualan työpaikkoja ja osaamisyrittäjyyttä. Nyt Porvoossa ei ole
työpaikkoja yliopistollisesti koulutetuille, lukuunottamatta opettajia ja
lääkäreitä.
14. Porvoon on kaavoitettava keskustan läheisyydestä tontti täysimittaisille hypermarketeille.
Citymarket ja S-market ovat
useimpiin ostostarpeisiin riittäviä. Suurempi ongelma on erikoisliikkeiden
hajaantuminen Kuninkaanporttiin ja Itäkeskukseen. Hypermarketin sijoittaminen
kaupungin keskustaan lisää liikennettä kaupungin keskustassa.
15. Kaupungin hallinnossa on liikaa päälliköitä.
Kaupungin hallinto on liian
sektoroitunutta, joten siinä mielessä kyllä. Esimerkiksi nuorten
yhteiskuntatakuu ja ennaltaehkäisevä terveydenhuolto edellyttävät sektorirajat
ylittävää palveluiden suunnittelua. Sektorirajojen ylittäminen on tietenkin
helpointa silloin kun niitä ei ole!
16. Saaristotie pitää rakentaa vaikka Porvoon kaupungin omana hankkeena.
Saaristotie pirstoo Porvoon
laajimman yhtenäisen liikuntakäyttöön soveltuvan virkistysalueen -
Humla-Virvik-Holkenin, jolloin hiihtäjät ja juoksijat ajavat autoillaan
kauemmas ja liikenne lisääntyy. Saaristotietä ei tarvita eikä pidä rakentaa.
17. Lentokenttä ei ole uhka vaan mahdollisuus.
Riippuu siitä, kuinka
lähelle asutusta tai arvokkaita luontokohteita se tulee ja millaisesta
lentokentästä on kysymys. Lentokenttä voi kuitenkin tuoda jonkin verran
työpaikkoja; lisäksi se saattaa olla vetovoimatekijä logistiikka-alalle ja
kaupalle. Harrastuslentokentän tarve on kyseenalainen, sillä
harrastuslentämisen tarve on kyseenalainen. En toivota tervetulleeksi
saastuttavia harrastuksia.
18. Porvoon koulujen ja päiväkotien pitäisi olla kaksikielisiä.
Kaksikielisyys ei ole uhka,
vaan mahdollisuus. Todella kaksikielisessä kaupungissa ihmiset voivat olla
kaksikielisiä, samaten hallinto. Kielikylpymahdollisuuksia tulee voimakkaasti
lisätä.
19. Taidetehtaan yhteyteen pitäisi rakentaa hotelli.
Taidetehdas on Porvoolle
upea mahdollisuus, ja Porvoossa on häpeällisen vähän majoituspaikkoja, ottaen
huomioon kaupungin matkailumaineen. Itärannalta ei taida löytyä paikkaa
hotellille, joten sijainti Taidetehtaan kupeessa olisi looginen; lisäksi
hotelli, tyylikkäästi toteutettuna, lisäisi länsirannan kaupunkimaisuutta.
Nykyisellään länsirannan kaupunkikuva on sekava ja pöheikköinen. Muistutettakoon
kuitenkin, että edelleenkin suurin osa kaupunkilaisista tulee tänne katsomaan
Vanhaa kaupunkia, Taidetehtaan erinomaisesta ravintolasta, näyttävästä
elokuvateatterista, taidenäyttelyistä ja ajoittaisista konserteista huolimatta.
Turisti-info onkin saatava takaisin Vanhaan kaupunkiin, tai sitten perustettava
toinen.
20. Porvoon pitäisi alentaa pysäköintimaksujaan.
Pysäköinti on muiden autoiluun liittyvien kustannusten
rinnalla marginaalinen kulu. Autot vievät paljon kallista kaupunkimaata, jonka
voisi käyttää hyödyllisemminkin kuin pysäköintialueiksi, vaikka tietenkin
ihmisten on päästävä asioimaan ja liikkumaan. Tämä tarve korostuu maakunnan
keskuksessa, jonne tullaan ympäristökunnista harrastamaan, opiskelemaan ja
ostoksille, kun taas täältä suunnataan töihin ennen kaikkea Helsinkiin. Porvoossa
on keskustassakin ilmaisia pysäköintipaikkoja, eikä suuremmissakaan
kaupungeissa pääse autolla suoraan kaikkien ovien eteen. Sen sijaan
joukkoliikenteen liityntäpysäköinnin voisi ajatella olevan maksutonta.
5 kommenttia:
Kyllä näillä vastauksilla valtuustopaikka irtoaa!
veroja voi korottaa jos (vanhusten) peruspalveluita ei pystytä kustantamaan.
Samaa mieltä, mutta sitten löydät yhden mustan aukon, joka ei ole peruspalvelu mutta aina pitää löytyä rahaa:
(Maahanmuuttajanaisten) Kielenopiskelumahdollisuuksia tulee lisätä, ei vain kielikursseilla vaan myös tarjoamalla paikkoja yhteisille kokoontumisille ja tilaisuuksille
Miksi Vihreille on niin mahdotonta tunnustaa, että ajamanne humamu-politiikka on karilla?
sillä harrastuslentämisen tarve on kyseenalainen. En toivota tervetulleeksi saastuttavia harrastuksia.
Pyöräily on esimerkiksi lähes yhtä saastuttavaa kuin autoilu, koska ruokatuotanto on suurin CO2-päästölähde - suurempi kuin liikenne. Koska ihmiselimistön hyötysuhde on mitä on, samalla määrällä energiaa mitä pyöräily vaatii, pääsee autolla saman matkan. Siispä kielletään pyöräily.
Kuten tiedät, 30-luvun Saksassa vaadittiin, että lapset osallistuvat fyysistä kuntoa kehittäviin, terveellisyyttä edistäviin harrastuksiin. Yhteiskunta nähtiin elävänä organismina, joka omistaa jokaisen kansalaisensa, ja siksi jokaisen kansalaisen tuli pitää huolta kehostaan kasvisruokaillen, liikkuen ja välttäen tupakointia.
Maahanmuuttajiin, naisiin erityisesti pätee ennaltaehkäisevä argumentti: mitä enemmän yritetään tosissaan avittaa integroinnissa, sen paremmat mahdollisuudet heidän on päästä itsellisiksi veronmaksajiksi.
Tiedän monia kasvissyöjiä, jotka pyöräilevät. Jopa vegaanin, jolle 40 km/h on vaatimaton matkavauhti. Ei varmaankaan tämäkään Sinulle kelpaa?
Ihan samalla tavalla ne kasvisruokailijan einekset on toimitettava pellolta tehtaan kautta kauppaan ja sieltä lautaselle, eikä ruoka liiku ilman öljyä.
sen paremmat mahdollisuudet
ei kai tässä mitään mahdollisuuksia tarvitse miettiä vaan on oltava odotusarvo, että he maksavat veroja eivätkä notku saamapuolella. Muutenhan koko maahanmuutossa ei ole pienintäkään järkeä, jos meillä ei riitä rahaa edes omien hoitoon, vai miten on, Michael?
Suomalaiset eivät tee tarpeeksi lapsia, joten huoltosuhde kehnontuu jatkossa entisestään. Siksikin tarvitsemme maahanmuuttajia, joiden lapset toisen polven suomalaisina ainakin tulevat suomalaisiksi veronmaksajiksi. Tosin lapsethan eivät tee työtä, vaan vasta aikuistuttuaan he muuttuvat kulueristä kansantalouden kasvattajiksi. Joten sinun logiikassasi, jossa kaikki menoerät pitäisi karsia, varmaan lapsienteko pitäisi kieltää ja vanhukset kärrätä mereen?
Lähetä kommentti