Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

9.3.2013

Olen vakaumuksellisesti valinnut heteroasenteen

Michael tässä hei. Mun mielestäni naiset on kivoja. Ne haisee kivalle, tuntuu silleen mukavan pehmeän kiinteiltä paitsi ne jotka eivät ole pehmeän kiinteitä ja kauniitakin ovat, paitsi ne, jotka eivät ole. Mun mielestäni olisi ihmeellistä olla tykkäämättä niistä, paitsi tietysti jos on valinnut olla homo. Sekin on kai ihan ok.

Kun tasavallan presidentti Sauli Niinistö ilmaisi tukensa erinäisten kristittyjen järjestöjen Muutokseen -kampanjalle, hän varmaan tarkoitti ihan hyvää. Minulle tosin jää epäselväksi, mikä tuo kampanja oikein tavoittelee ja markkinoi, mutta tasavallan presidentti kirjoittaa luottavansa, että kampanjassa "kunnioitetaan autettavien nuorten ihmisten omia vakaumuksia, valintoja ja asenteita niin uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen tai yleisen elämänkatsomuksen suhteen."

Niinistön lausumassa korostuu kokoomuslainen uskomus yksilönvapauden kaikkivoipuuteen. On kuitenkin paljon asioita, joita ei voi valita, alkaen perheestään. On kyseenalaista jopa, voiko kannattamansa jalkapallo- tai jääkiekkojoukkueen valita: nekin yleensä valitsevat sinut, paitsi kuten meidän oppositiojohtajaksemme tekeytyneellä henkilöllä, hän päätti kannattaa Millwallia koska kaikki niitä vihaavat.

Presidentti ei varmastikaan vihaa homoja ja haluaisi ettei kukaan muukaan heitä (niitä?) vihaisi. Presidentin lausuma osoittaa kuitenkin myös toisenlaista vieraantumista: paitsi vieraantumista ihmisten eriävien syntymälähtökohtien ymmärtämisestä, myös lienee todistusta siitä, että yleensä seksuaalivähemmistöjen (kuten minkä tahansa enemmistöelämäntavasta eroavuuden) olemuksen ymmärtämättömyys johtuu siitä, että ilmiö ei kuulu omaan kokemuspiiriin eikä tiedosta sellaista olevan omassa tuttavapiirissään.

Minä hieman järkytyin opiskeluaikana kun eräs nuori nainen, jota olin ehtinyt ajattelemaan myös ns. sellaisessa mielessä, sanoi olevansa lesbo. Järkytyin, koska en ymmärtänyt, mistä siinä oli kysymys. Purin pettymykseni tuolloin muutamaan muutamaan ajattelemattomaan sanaan. Ihminen voi kuitenkin kasvaa, kutsutaan sitä sitten eheytymiseksi tai ei. Ehkä olen ihmisenä eheytynyt kun olen havainnut maailmankuvan olevan hajautuneempi kuin luulin. On se mahdollista myös tasavallan presidentille.

Presidentti Niinistön rohkaisun homoille näiden valinnassa voi lukea mielenkohoitukseksi lukemalla tämän bloggaukseni otsikon.

Ei kommentteja: