Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

9.12.2011

Ei katua Kumpulanlaaksoon

Eilen Helsingin kaupunginhallitus päätti kannattaa Kumpulanlaakson pirstovaa bussikatua, vaikka Vihreät esittivät sen pöytäämistä.

Mistä on kysymys? Kyse on bussiliikenteelle tarkoitetusta kadusta, joka lähtee Hämeentiestä, seuraillen alkupäästään vanhaa tavararataa ja yhtyy Mäkelänkatuun jossakin Mäkelänrinteen pohjoispuolella.

Linjauksen alkuperäinen päämäärä on ollut tarjota oikotie ns. tiedelinjalle Viikistä Pasilan ja Meilahden kautta Otaniemeen, kannatettavaa sinänsä. Paljon parempi olisi kuitenkin rakentaa pikaratikka vanhan tavararadan pohjalle. Mäkelänrinteen ja -kadun alittava tunnelikin olisi valmiina.

Nyt vihreää valoa saanut suunnitelma pilaa ainutlaatuisen Kumpulanlaakson rauhan, parin minuutin matka-ajan säästön takia. Alue on nyt keidas Kumpulan ja Vallilan välissä; siihen kuuluu on yliopiston kasvitieteellinen puutarha, siirtolamökkialue, muun Kumpulanlaakson ollessa yleisessä käytössä olevaa, viihtyisää puronvarsilaaksoa. Eikä takeita ole siitä, etteivätkö myös kiireiset työmatka-autoilijat jossakin vaiheessa keksisi käyttää tätä oikotietä. Toivottavasti suunnitelma pysähtyy kaupunginvaltuustoon!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tässä suunnitelmassa ei ole järjen hiventäkään. Kampukselle pääsee varsin hyvin ilmankin. Tiedän koska olen opiskellut siellä.

Päättäjien kannattaisi tutustua kaupungin omaan materiaaliin ennen kuin menevät mukaan päättömiin juttuihin:

"Helsingin rauhalliset alueet" kaupungin nettisivuilla esittelee osan syitä miksi idea on kuolleena syntynyt:

Kumpulanlaakso

Alueen kuvaus: Puistoalueiden, uuden kasvitieteellisen puutarhan ja siirtolapuutarhapalstojen muodostama virkistysalue.
Alueluokka: Lähivirkistysalueet
Äänimaisema: Tieliikenteen melua alueen reunoilla, keskiosat hiljaisimpia. Urheilukentältä ja maauimalasta kantautuu ihmisten ääniä.
Äänitaso: 40-50 dB
Hiljaisen alueen (<50 dB) osuus: 80%
Luontoarvot: Alue on lähes kokonaisuudessaan arvokasta lintualuetta.
Virkistysarvot: Ympäristön vaihtelevuus ja monipuoliset virkistysmahdollisuudet.
Kulttuuriarvot: Kumpulan kartanon päärakennus 1840-luvulta ja kasvitieteellinen puutarha.
Saavutettavuus: Erinomainen. Sijaitsee asuinalueiden keskellä ja joukkoliikenneyhteydet ovat erinomaiset.

Michael Perukangas kirjoitti...

Tämä on käsittääkseni autopuolue Kokoomuksen idea. Kannattaa kysyä heiltä syitä.