Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

16.7.2007

Pilvenpiirtäjiä Helsinkiin!



Kuva: Tornitaloja Oslossa, Grefsenkollenin reunalla. Asukkaiden näköala varmastikin on suurenmoinen, ja heti tornitalojen takaa alkaa kaupungin laaja ulkoilumetsä, joka on voitu jättää koskemattomaksi.

Tänään julkaistun HS-gallupin mukaan selvä enemmistö helsinkiläisistä vastustaa "nykyistä korkeampien talojen" rakentamista Helsinkiin. Kuten useimmat gallupit, tämäkin lienee laadittu "oletko lakannut hakkaamasta vaimoasi"-tyyliin, ja kuten tunnettua, toimittajat eivät osaa lukea tai ainakaan uutisoida tutkimuksia. Tässä tapauksessa vika lienee sekä tutkimuksen asettelussa että tulkinnoissa; miten opetat siivetöntä lentämään?

Helsinkiin on tulossa uusien mahdollisuuksien rantarakentamista esimerkiksi Jätkäsaareen. Mielestäni Jätkäsaaresta voisi aivan hyvin tehdä Helsingin Manhattanin; jos syynä korkean rakentamisen vastustamiseen on Helsingin nykyisen merellisen siluetin muuttuminen, Itämeren tyttären käyntikortti on Kauppatorin ja Senaatintorin miljöö, jonka on luonut Carl Ludwig Engel, ei Länsisataman konttikasa.

Kun Helsinki kerran niin kovasti haluaa metropoliksi, niin suunnitellaan Keski-Pasilaan pilvenpiirtäjiä! Korottamalla jokaista Keski-Pasilan ei vielä edes rakennettua taloa kerroksella, alueelle voisi asuttaa moninkertaisesti sen määrän, jota varten suunnitellaan Keskuspuistoon, Lääkärinkadun alueelle 4-6 kerroksia "pienkerrostaloja", joiksi "kaupunkivillat" vähin äänin ovat kasvaneet. Näin ei tarvitsisi kajota neliösenttiinkään kallisarvoisia viheralueita.

Korkea rakentaminen on muutenkin ekologista. Kerrostalot ovat energiataloudellisempia kuin pientalot, ja paljon puhuttu kaupunkirakenteen tiivistäminen, joka nähdäkseni voisi tai sen pitäisi tarkoittaa asukastiheyden kasvattamista, hillitsisi liikenteen lisääntymistä. Ainoa liikenne, joka lisääntyisi, olisi hissiliikenne. Tässä olisikin avoin valttikortti sekä kaupunkisuunnitteluvirkamiehille että -poliitikoille, myöskin Keskuspuiston yhdeksi Helsingin seitsemäksi ihmeeksi nostaneelle nosturi- ja hissiyrittäjä Pekka Niskalle!

Ei kommentteja: