Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

27.7.2012

Onko Hyvinkää Pahankää?

Vernerin palvelutaso on romahtanut. Lähiliikenteen junat ovat viime vuosina alkaneet myöhästellä ja niitä on alettu perumaankin. Tästä minulla on kokemusta pitkäaikaisena lähijunien, etenkin M-junan käyttäjänä. Monella minua viisaammalla on kokemuksia lippuautomaattien toimimattomuudesta, matkakorttien toimimattomuudesta tai VR:n nettisivujen kautta tilatun matkalippusysteemin toimimattomuudesta, joten siitä todistakoot he minua paremmin.

VR:n nettisivu on äärimmäisen käyttäjäepäystävällinen. Kun vuosien varrella olen välillä pyörätuolissa kulkeville tuttavilleni tai lastenvaunuissa kulkenutta poikaani varten koettanut tarkistaa, mitkä lähijunista ovat matalalattiajunia, en ikinä onnistu muistamaan, minkä linkin takaa sen voi tarkistaa, vaan olen aina sattumanvaraisen surffailun kautta sen tiedon jotenkin onnistunut kaivamaan. Ehkä matalalattiajunat voisi koota vakiolinkiksi? No, lieneekö tuota tietoa niin tarpeellista saada kun ei sen paikkansapitävyyteen voi luottaa; muistan tilanneeni tilataksin Malminkartanon asemalle kun ei juna ollutkaan sitä mitä oli luvattu.

Eivät sivut matkustavaiselle asiakkalle ole muutenkaan informatiiviset. Olen menossa elokuun viimeisenä lauantaina jalkapallo-otteluun Hyvinkäälle, ja tarkoituksenani on selviytyä sieltä omin neuvoin pois vielä saman vuorokauden aikana. Sitä ei kuitenkaan ole tehty vallan helpoksi: kun yritän etsiä VR:n nettisivulta tietoa junista, joilla pääsisi takaisin Helsinkiin, Tikkurilaan, Keravalle, Järvenpäälle tai ylipäätään minne hyvänsä, josta voisin jatkaa kotiini Porvooseen vaihtoehtoisesti joko pyöräillen tai bussilla, yritys jää puolitiehen. Junia kyllä löytyy, mutta vain kaukojunien hinnat. Paikallisliikenteen junien hinnoittelu pitää etsiä toisesta paikasta, mikä on sikäli kummallista, että molemmat palvelut - niin lähi- kuin kaukoliikennekin - ovat VR:n tuottamia.

Kun matkustavainen lopulta löytää tiensä lähiliikenteen PDF-liitteenä olevan aikatauluston luokse, siinä on nää paikat merkattu jotenkin sentyyppisesti että Hyvinkää kuuluu ja/joko-tai/tai vaikka Y/Z -vyöhykkeisiin ja Järjenpää vaikkapa V/W -vyöhykkeisiin, ja kun lähiliikenteessä matkan hinta määräytyy sen mukaan, kuinka monta vyöhykerajaa ylitetään, sitten pitäisi vielä ymmärtää, ylittääkö juna vaikkapa Hyvinkäältä Järvenpäälle mennessään kaksi, kolme vaiko neljä vyöhykerajaa kun pitäisi tietää, kuuluuko Hyvinkää siihen jälkimmäiseen, siihen edelliseen, kumpaankin tai vaihtuuko se, mihin vyöhykkeisiin se kuuluu, päivittäin, kuukausittain vaiko vuoroittain. Vai olisiko varmempi ehkä ostaa sekä kahden, kolmen että neljän vyöhykkeen liput?

Matkustavaiselle on sinänsä ihan sama, miksi hänen ostamaansa palvelua kutsutaan, kunhan vaan hän pääsee Hyvinkäältä jonnekin. Jos Hyvinkäältä ei kuitenkaan pääse minnekään, pahankää on koko kunta.

Matkustaminenkin edellyttää nykyään siis erityisosaamista. Jos joku tietää sen, mistä saa tietää lippujen hinnat Hyvinkäältä eri paikkoihin, tämän kullanhippusen saa kirjoittaa kernaasti tämän blogin kommentteihin.

Sitten vielä pieni kehitysehdotus VR:llä: jos teillä kerran on sellainen palvelin, johon saa laittaa matkan sekä lähtöpisteen, päämäärän ja ajankohdankin, niin miten olisi, jos hakutuloksissa oikeasti listattaisiin kaikki junat aikatauluineen ja hintoineen?

10 kommenttia:

Kumitonttu kirjoitti...

Miksi kaikki palvelut pitää aina saada maksutta? Onhan niillä palveleva puhelin, josta kyseiset tiedot saa.

Unknown kirjoitti...

Mikä logiikka siinä on, että kaukoliikenteen junista saa tiedot ilmaisiksi mutta lähiliikenteen junista sama tieto maksaa?

Kumitonttu kirjoitti...

Mitähän itse veikkaisit? Olisi kiva kuulla. Kerron toki oman näkemykseni sen jälkeen.

Unknown kirjoitti...

Halutaanko lähiliikenteessä poliittisista syistä lisätä oman auton käyttöä? Muuta en osaa veikata.

Kumitonttu kirjoitti...

No ei varmasti VR halua oman auton käyttöä lisätä. Anteeksi nyt vaan suorapuheisuuteni, mutta jotain tuon tyylistä osasin poliitikolta odottaakin.

Syy on kustannuksissa. Kaukojunien aikatauluja soittelevat sellaiset, jotka ovat oikeasti tietoa vailla. He aikovat ostaa lipun ja asuvat usein maaseudulla, jossa tuon tyylistä palvelua arvostetaan. Jos lähiliikenteen junille olisi maksuton aikataulupalvelu puhelimessa, jokainen rastaletti soittelisi sinne laiturilla jo kävellessään, että ehtiikö seuraavaan junaan vai joutuuko odottamaan vartin.

Unknown kirjoitti...

No eihän VR halua autoilua lisätä, mutta se on valtion poliittisesti ohjailtu liikelaitos, ja jotkut poliittiset ryhmät mieltävät autoilun yksilönvapauden korkeimmaksi ilmentymäksi.

Kumitonttu kirjoitti...

jotkut poliittiset ryhmät mieltävät autoilun yksilönvapauden korkeimmaksi ilmentymäksi

Vaikka jätetään liioitteleva tyylilaji huomioon ottamatta, niin väitteesi on pahasti ennakkoluuloinen. Joukkoliikenteen kustannukset ovat paljon yksityisautoilua suuremmat. Joukkoliikenteen matkustaja kulkee toisilta ryöstetyillä veroilla. Jos Sinusta ja muista Vihreistä on kohtuutonta, että nämä liikkumiseenne mitenkään syyttömät tahot pitäisi saada maksamaan liikkumisestanne vielä nykyistäkin suurempi osuus, niin mielelläni kuulisin perustelusi.

Ilman yksityisautoilijoita meillä ei olisi tieverkostoa, jota bussit ja paloautot kulkevat. Millä ruoka tuotaisiin lähikauppoihin, jos yksityisautoilijat eivät kustantaisi tieverkoston ylläpitoa?

Energiantuotannosta (90% fossiilisia raaka-aineita) noin kolmasosa menee liikenteeseen. Autoilu vain symboloi kaikkea pahaa samalla tavalla kuin muovikassit kertakäyttöistä kulutuskulttuuria. Ikävä kyllä näillä symboleilla, kun niitä ylikorostetaan, on samanlainen vaikutus kuin minkä tahansa ideologian tai uskonnon symbolien ylikorostamisella, jossa henkilö menettää uskottavuutensa.

Unknown kirjoitti...

Me jotenkin taisimme joutua sivupoluille. Minulla ei ollut edes valistunutta veikkausta tähän alkuperäisen kysymykseni selitykseksi. Näen kuitenkin liikennepolitiikan kokonaisuutena, jossa yksityisautoilu ja joukkoliikenne ovat vaihtoehtoja, ja silloin kun yksityisautoilu nähdään oletusarvoisena liikkumismuotona, tämä johtaa helposti siihen, että satsausta joukkoliikenteeseen ei pidetä tästä syystä tärkeänä. Kysynnästä siis johdetaan tarjonta, vaikka mielestäni politiikassa tulee tarjota vaihtoehtoja, ei vain heijastella. Ymmärrän kyllä, että Suomi on monin paikoin niin harvaanasuttu maa, että auto on käytännössä välttämätön, ja jokaisen kannattaisi miettiä asuinpaikkansa siten, että pystyvät siellä elämään, sinne pääsemään ja sieltä myös lähtemään.

Kumitonttu kirjoitti...

Kysynnästä siis johdetaan tarjonta, vaikka mielestäni politiikassa tulee tarjota vaihtoehtoja, ei vain heijastella.

Markkinat hoitavat innovaatiot ja kehittelevät uusia toimintatapoja. Valtion tehtävä on vastata kysyntään ja tehdä se kustannustehokkaasti. Uusien toimintatapojen kehittäminen ei ole kustanustehokasta - olet varmaan kuullut kermankuorintahinnoittelusta uusien tuotteiden lanseerauksessa.

Unknown kirjoitti...

En osaa ottaa kantaa, en ole hinnoittelija.