Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

2.12.2011

Porvoon bussi puree ja lyö

Suhteeni Porvoon julkiseen liikenteeseen ei tunnetusti ole vallan ongelmaton (kts. otsikkoa klikkaamalla aikaisempi tekstini lentokenttäliikenteestä). Kuherruskuukausi sen kanssa on loppunut oikeastaan ennen kuin se on alkanutkaan.

En oikeastaan tiedä, missä on vika: liikenteen aiheuttamissa kaaostekijöissä, jotka tekevät aikatauluissa pysymisen mahdottomaksi, kuljettajien kuullun ymmärtämisessä, aikataulujen epäymmärrettävyydessä vai matkustavaisen ymmärrettävyyden puutteessa. En myöskään oikein osaa ottaa kantaa, mikä näistä vioista olisi helpoiten korjattavissa ja mistä näistä vioista pitäisi olla eniten huolissaan.

Nyt kun yritin matkustaa eilisiltana Helsinkiin, olin jo etukäteen varmistanut selustani. Tai niin ainakin luulin. Olin katsonut Matkahuollosta saatavasta aikataulu"tuotteesta", jossa yhdellä aanelosella on tulostettuna kaikki Helsinki-Porvoo-välin linjat, joista ns. "pikavuorot" lihavoituina, että näitä kuuluisia "pikavuoroja" lähtisi vartin välein. Sekä puoli viideltä että varttia vaille viisi. Ja ne lähtevät laiturilta numero kolme. Tai siis lähtevät, jos on laiturilla kolme tilaa. Ja siinä ei ole tilaa, jos esimerkiksi laiturille 2 tuleva bussi on laiturilla numero kolme.

No, varttia vaille viisi tuli laiturille numero kolme bussi. Kysyin, onko tämä semmoinen "pikavuoro". Kuljettaja sanoi että on se. Siinä bussissa oli lentokoneen kuva, mistä oletin, että se tarkoittaa sitä, että se menee lentoaseman kautta. Varmistin vielä kysymällä tämän kuljettajalta. Tosin minulle olivat asiaa paremmin ymmärtävät kyllä osanneet valistaa, että pikavuorobussit eivät kulje lentoaseman kautta. Joten kyseessä täytyi olla joko näköharha tai sitten oli bussi harhautunut reitiltään. Tai sitten minä olin harhautunut väärälle laiturille tai olin väärässä paikassa oikeana aikana tai oikeassa paikassa vääränä aikana. En ymmärtänyt, uskaltaako tuohon linja-autojen lentävään hollantilaiseen mennä. Että jos kyseessä on haamubussi, kuljettaako se vain haamuja?

Koska olin huolestunut siitä, miten omalle ontologiselle statukselleni mahtaisi käydä. Että tulisiko minustakin haamu. Kun olin jo kerran joko ainakin väärässä paikassa tai vääränä aikana, en halunnut, että minä itsekin muuttuisin jotenkin vääräksi. Ettei bussi vain kenties haihduta ihmisiä. Haamubussin puolesta puhui sekin, että kun kysyin kuljettajalta, mikä olisi mainitun "pikavuoron" matka-aika, se olisi vähintään tunti ja kymmenen minuuttia. Otin sitten vakiovuoron, siis sellaisen ei-pika, joka ajoi Helsinkiin samassa ajassa. Tunti ja kymmenen minuuttia. Joten mikä pikavuoro se sellainen oikein olisi ollut joka ajaa samassa ajassa kuin ei-pikavuoro.

Kun muutin Helsingistä maakuntiin, osasin kyllä olettaa että julkinen liikenne ei toimisi ihan kuin Strömsössä. Tosin Porvoohan on nykyään melkein Helsingin itäisin lähiö, sen verta paljon täältä käydään Helsingissä töissä. Ja jos ollaan Porvoota kohtaan reiluja, niin Norjasta Helsinkiin palatessani minulle oli järkytys se, miten pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelun luotettavuus oli romahtanut.

Ummikkohelsinkiläisenä en tiennyt, mitä tarkoittaa pikavuoro. Helsingissä ei kulje sellaisia, paitsi ehkä metro ja juna, silloin kun jälkimmäinen kulkee. Luulin kuitenkin että pikavuorot ovat jotakin sellaista, jotka kulkisivat ripeästi. Tätä antoi syyn epäillä sanan "pika" etymologia. Ja että tämä "pikaisuus" voisi johtua esimerkiksi siitä, että kyseinen liikenneväline kulkisi sellaista reittiä, jolla saa ajaa kovempaa (kuten moottoritietä) tai jolla on vähemmän pysähtymispaikkoja (kuten moottoritiellä).

Vast'edes varmistan selustani jok'ainuan kerran kun lähden Helsinkiin. Katson ensin netistä muutamankin sopivan linjan, niille varavaihtoehdot, tulostan netistä sopivat vuorot, varmistan vielä minua kokeneemmalta matkustavaiselta (Sanna parka!) että olen tulkinnut aikataulut oikein ja sitten mietin strategian etukäteen siltä varalta jos bussi saapuukin myöhässä. Sitten vielä kysyn joka kerta kuljettajalta seuraavan kysymyksen: "onko tämä pikavuoro vai ei, mitä reittiä tämä ajaa Helsinkiin ja mikä on matka-aika".

4 kommenttia:

Olli Orimaa kirjoitti...

Tässä on pari näitä oletukseen liittyvää virhettä. Ensimmäinen on, että busseilla olisi tarkka aikataulu ja toiseksi, että kuljettaja käyttää eksaktisti suomea.

Kaukoliikenteen bussit eivät noudata tarkkaa aikataulua vaan esim Porvoo-Helsinki välillä aikataulun mukainen haitari on 20 minuuttia. Tämän jälkeen bussi saattaa liikenteestä, asiakkaista tai teknisestä viasta johtuen olla aidosti myöhässä.

Porvooseen ajavilla linjoilla on nykyään töissä paljon virolaisia ja venäläisiä maahanmuuttajia. Varsinkin venäläiset ovat aika tempperamenttisia ja vastaavat mahdollisimman lyhyesti (ilmeisesti johtuen puutteellisesta kielitaidostaan). Lisäksi matkustajat ovat hämmentyneet pikavuoroista. Näitä on esim. Pika Kotka-Helsinki joissa lipusta maksetaan pikavuorolisä ja bussi pysähtyy vain pikavuoropysäkeillä. Sen lisäksi on nämä hämmentävät 2 reittiä Helsinkiin jotka huonona päivänä ovat täsmälleen yhtä nopeita. Näistä erotetaan yleensä Porvoon Liikenteellä 'moottoritietä' tai 'Söderkulla' merkinnöillä. Muilla yhtiöillä saattaa olla ihan mitä tahansa.

Ymmärrettävästi sinulla on ollut huonoa tuuria bussien kanssa. Ymmärrettävästi olet myös hyvin vähän matkustanut junalla ;)

Unknown kirjoitti...

Asia tuli harvinaisen epäselväksi ;) Ja juu, en täältä Helsinkiin ole kovasti junalla matkustellut.

Olli Orimaa kirjoitti...

Tarkoitin vaan, että VR:llä tilanne on huomattavasti huonompi koska bussit sentään kulkevat aina. Junat eivät välttämättä kulje ollenkaan tai saatat olla vankina puoli tuntia kahden pysäkin välillä ilman, että sulle kerrotaan miksi.

Ei Suomessa ole sellaista tahtotilaa missä yritettäisiin edes tehdä julkisesta liikenteestä täysin toimivaa. Jokaisella ihmisellä on oikeus autoon ja jos sä et sitä käytä niin niin ei muut veronmaksajat halua maksaa siitä.

Unknown kirjoitti...

Tahtotilaa ei ehkä löydy. Mutta pitäähän ne tietkin jotenkin kustantaa. Verovaroista.