Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

7.6.2012

Tervetuloa vapaa kilpailu joukkoliikenteessä!

Kun Porvoon bussiliikenteen sopimukset seuraavan kerran avataan kilpailulle 2014, kannatan mitä lämpimimmin kilpailun avaamista niin levälleen kuin mahdollista. Jos vaikka Jaska haluaa ajaa riksaa välillä Tolkkinen-Söderkulla parittomien kuukausien joka kolmansina kuukausina, I will let him be my guest by all means. Siis ehdottomasti samanlaisia halpisbusseja tännekin kuin Tampereelle, olen levittämässä niille punaista mattoa. Yhdellä pienellä varauksella ainoastaan ja vain, eikä niin pienellä:

http://perukangas.blogspot.fi/2011/12/porvoon-bussi-puree-ja-lyo.html

Jos selvisit hengissä takaisin ylläolevasta kokemuksestani - minä sentään selvisin takaisin, vieläpä kotiini, niin tervetuloa takaisin. Varaukseni liittyvät siis kilpailuttamiseen liittyviin asiakkuustaitoihin. On aika paljon matkustavaiselta vaadittu, että hän ottaisi etukäteen selvää pysäkin numeron ja bussifirman nimen, kun hänen intresseissään on kuitenkin vain päästä paikasta a pisteeseen ö. Ainakaan minulta tämä suoritus, siis matkustus Porvoo-Helsinki välillä ei vieläkään oikein ota onnistuakseen, vaikka sitä kohta kaksi vuotta olen harjoitellut. Ehkä minulla sitten vain on orastavaa dementiaa, en tiedä kun ei oikein tää oppiminen tahdo luonnistua.


Kun tänään matkustin Vallilasta Porvooseen moottoritiebussilla, bussipysäkillä luki kyllä se, mitä Helsingin sisäisiä busseja siihen pysähtyy, mitä Vantaan busseja siihen pysähtyy ja mitä pikavuorobusseja siihen pysähtyy. Mutta ei sitä, mitä moottoritietä meneviä mutta ei pikabusseja, tai siis ei pikabusseiksi kutsuttuja mutta kuitenkin nopeita busseja siihen pysähtyy. Soitin Matkahuoltoon asiaa selvittääkseni.

No, oli mennyt Matkahuolto kiinni. Sieltä puhelu ohjautui nollasatasata-numeropalveluun, jossa asiaa ei myöskään osattu kertoa, samoin kuin ei myöskään sitä, missä muuallakaan asiaa ei osattaisi kertoa. Onneksi sentään tämä minuun puhelimessa törmännyt ihmispoloinen vahingossa lipsautti noin viiden minuutin kaartelun jälkeen että pysäkin numero on 3591, tai mikä se nyt olikaan. Siitä ei ollut mitään apua, että pysäkin nimi oli Kumpulan kampus. Pysäkkien numeroihin bussit siis pysähtyvät, eivät pysäkkeihin.

Niiden hemmetin aikataulu- ja pysäkkitietojen täytyy olla jostakin kootusti saatavissa. Vaadin! Oli tämä instanssi sitten Matkahuolto tai joukkoliikennöintikontrollointivirasto. Minulla ei todellakaan ole mitään ideologisia varauksia aikaisemmin julkisten tai ylipäätään palveluiden kilpailuttamista kohtaan, mutta peräänkuulutan tilaajavastuuta. Joukkoliikenne on peruspalvelu, josta julkinen valta on vastuussa, riippumatta palvelun tuottajasta. Liikenneministeriö haloo?




Ei kommentteja: