Allaoleva on Hesarin yleisönosastolle tarjoamani julkaisematon kirjoitus viime elokuulta.
Antti Kainulainen tarjosi Hesarissa 4.8. sähköautoja ratkaisuksi liikenteen päästöjen vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen hidastamiseen. Kainulainen näyttää ottavan annettuna, että liikenne joka tapauksessa lisääntyy, riippumatta siitä, millaisia liikennepoliittisia päätöksiä tehdään ja millaisiksi liikkumiseen liittyvät tottumukset ja arvostukset muuttuvat.
Keinoja vähentää päästöjä on monia. Biodieselin raaka-aineiden viljely aiheuttaa elintarvikkeiden hintojen nousua ja sademetsien kaatamista viljelysmaaksi. Emme voi painaa päätämme pensaaseen ja kuvitella että sähköautoilu olisi päästöneutraalia: sähkö ei tule pistorasiasta vaan voimalaitoksista, Helsingin tapauksessa valitettavan paljon uusiutumattomista energialähteistä.
Henkilöautoilua on kerta kaikkiaan vähennettävä radikaalisti, etenkin suurissa kaupungeissa. Tämä tapahtuu tarjoamalla sekä keppiä että porkkanaa, tai pikemminkin keppiin kiinnitettyä porkkanaa: ottamalla käyttöön ruuhkamaksut, joiden tuotto ohjataan lyhentymättömänä joukkoliikenteeseen. Kansainväliset kokemukset osoittavat, että ruuhkamaksut lisäävät liikenteen sujuvuutta ja parantavat kaupunkien ilmanlaatua. Näistä on etua kaikille, autoilijoillekin.
Autojen haitat eivät palaudu niiden päästöihin: lisääntyvä liikenne lisää turvattomuutta. Autojen koko kasvaa sukupolvi sukupolvelta, ja tämä kehitys tekee paljolti tyhjäksi tehokkaammaksi kehittyvän teknologian edut. Autot siis tulevat viemään yhä enemmän kaupunkitilaa. Parkkipaikat ja väylät ovat Helsingin kokoisessa kaupungissa muutenkin niukan maa-alan hukka- tai vajaakäyttöä. Ei olekaan mikään ihme, että Helsingin jäljelläolevat virkistysmetsät halutaan uhrata rakennusmaaksi tai parkkipaikoiksi tai raiskata ne uusilla tai parannetuilla liikenneväylillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti