Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

5.7.2012

Porvoosta ei saa hevisauruksia

Mietittyäni porvoolaisten vihreiden kuntavaaliehdokkaiden kanssa syitä, miksi Porvoossa on tai olisi hyvä elää ja asua, puhuimme asumisesta ja palveluista. Palvelut voi jakaa yksityisiin (erikoisliikkeet), julkisiin (vanhustenhoito, päiväkodit, nuorisotilat, koulut, uimahallit, kirjastot ja niin edelleen) ja puolijulkisiin (kuten Alko ja muut mono- tai oligopolit); erikseen vielä on mainittava julkisesti tuotetut ja yleisesti käytetyt palvelut, jotka oikeastaan ovat jo olemassa ja joiden tuottamisen sijaan voisi puhua niiden mahdollistamisesta, kuten luonto ja ympäristö.

Päättäjien heiniä ovat nimenomaan julkiset palvelut. Kuitenkin asukkaalle on ihan sama, ostaako hän lenkkikenkänsä tai MP3-soittimensa Porvoon Urheiluvälinekaupasta vai yksityisliikkeestä, jota kutsukaamme vaikka nimellä Doping-Sport, kunhan vaan kyseinen esine on saatavilla. Aina se ei ole.

Olen aikaisemminkin kirjoittanut närkästykseni siitä, että Alko on poistunut kaupungin keskustasta. Kun kaksi helsinkiläisystävääni pyöräili tänne viime kesänä Helsingistä, he eivät suostuneet uskomaan vaikka kuinka yritin heille sitä tolkuttaa ettei keskustassa ole (enää) Alkoa, joten jäivät ilman viiniänsä. Joutuivat tyytymään olueeseen, mikä epäilemättä oli pieni yhteiskunnallinen mutta suuri inhimillinen tragedia. Taloudellinen ja siis myös yhteiskunnallinen tragedia sen sijaan on se kun turistitkin oppivat ettei täällä sellaista ole. Eikä montaa muutakaan asiaa.

http://perukangas.blogspot.fi/2012/04/kieltolaista-karsivassa-porvoossa.html

En ole niin motivoitunut miettimään sitä, miksi joku päättää asua Porvoossa - tai missään muussakaan paikassa - tai miksi joku haluaa muuttaa tänne, oli vetävänä tekijänä sitten ympäristö, työ, asuminen tai rakkaus, tai työntävänä tekijänä joku edellämainituista tai sitten joku ihan muu. Useimmiten kyseessä on sattuma. En usko rationaalisen valinnan teoriaan, jossa ihmiset nähdään kuluttajina. Korkeintaan niin kutsutut huippuosaajat ja hyvät veronmaksajat ovat myös kuluttajia, sen lisäksi että he ovat tietenkin myös ihmisiä.

Kun viime kesänä tarvitsin uudet nahkaiset kävelylenkkarit, sellaiset neutraalin näköiset, eli mustat, joita voi käyttää arkikenkinä, eipä sellaisia ollut koko kaupungissa, ja piti lähteä Itäkeskukseen. Ja kun viime talvena halusin hankkia pojalleni Hevisaurus-dvd:n, ei sellaistakaan saanut mistään, ja minun piti ulkoistaa hankintani päivittäin Helsingissä asioivalle ystävälleni. Eihän kyse kai ollut mistään kovin esoteerisista erikoisvitkuttimista, eihän? Sellaisia pitäisi suunnilleen jo kai saada Citymarketista? Tai Anttilasta, jos sellainen olisi? Tai Prismasta?

http://perukangas.blogspot.fi/2012/05/porvoo-ulkoistaa-autottomien-lasten.html

Erikoisliikkeitä on kuitenkaan vaikea käskeä sijoittumaan mihinkään, paitsi kaavoituspolitiikalla, antamalla positiivisia insentiivejä eli halpoja tontteja. Yksi iso tai kaksi isohkoa markettia ajaisi jo aika monen erikoisliikkeen asian, vaikka toki olisikin kivaa, jos Porvoossa olisi vaikka yksi levykauppa Anttilan Top Ten-osaston sijaan.

Harhauduin aika pitkäksi aikaa pohtimaan Porvoon kaupallista tarjontaa - tähän meinasi tulla freudilainen lipsahdus että torjuntaa - koska asuminen ja palvelut liittyvät elimellisesti yhteen, ja kolmas kärki tässä kolmiossa on liikenne. Sen, minkä asumiskustannuksissa mahdollisesti voittaa Helsinkiin verrattuna (eikä muuten voita, jos verrataan Vanhaa kaupunkia tai Jonasbackenia vaikka Mellunmäkeen), se menee kuin viheltäen matkakuluihin jos kaikkien härpäkkeiden perässä pitää sukkuloida Itäkeskukseen tai jopa Kehä kolmoselle.

Kuntalaiselle on samantekevää, mistä hänen kulunsa koostuvat: ovatko ne asumis-, liikenne- vai kulutusperäisiä. Tämän vuoksi kunnallisten päättäjien onkin hyvä muistaa, että liikennesuunnittelu ja palvelut kuuluvat elimellisesti kaavoitukseen. Kuntalainen ajattelee kokonaisvaltaisesti. Tätä samaa sopisi toivoa kunnallisilta päättäjiltäkin. Peräänkuulutankin kokonaisvaltaista yhdyskuntasuunnittelua, jossa infrastruktuuri kaavoitetaan ennen asuntoja, ja kaavoituspäätösten terveys-, ympäristö- ja sukupuolivaikutukset otetaan huomioon. Tästä lisää allaolevassa linkissä:

http://perukangas.blogspot.fi/2012/06/mitka-ovat-kuntavaalien-tarkeimmat.html

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Tosin, kesällä voi yhdistää kuntoilun, sosiaaliseerauksen ja ostelun kun pyöräilee Stadiin samalla reissulla ostamaan ja tapaamaan kavereita :-)