Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

22.5.2013

Miksi Heli-rata haudataan?

Porvoon kaupunginhallitus ei sitten päättänyt lähteä valittamaan maakuntakaavasta, jossa oltiin päätetty kumota Heli-ratavaraus, koska kaupunginhallituksen mielestä automarketit ovat tärkeämpiä kuin joukkoliikenne. Maakuntakaavaehdotus nimittäin mahdollistaa uinuvan Kuninkaanportin herättelemisen supermarketilla, josta tulisi ei-kenenkään lähikauppa koska ei Kuninkaanportissa ketään asu, eikä sinne edes pääse.

Kuninkaanportti voitaisiin herätellä automarkettien sijasta paljon sosiaalisesti, ekologisesti ja yhdyskuntataloudellisesti positiivisemmin, jos sen kautta kulkisi nyt hylätty junarata tai pikaraitiotie, joka kuljettaisi Kuninkaanporttiin asiakkaita myös Sipoosta ja mahdollisesti myös Loviisan ja Haminan seudusta kun rataa jatkettaisiin vielä Porvootakin kauemmas itään.

Mutta ei. Porvoossa ei näköjään kelpaa enemmistölle sellainen ratkaisu, jossa porvoolaiset pääsisivät sujuvasti Helsinkiin töihin ja ehkä vielä yhden pysähdyksen taktiikalla matkalta voisi ostaa ne kodintekstiilit, pienkoneet tai mitä nyt ihmiset yleensä tarvitsevat, kaikkea sellaista, jota ei saa päivittäistavarakaupoista mutta ei myöskään supermarketeista. Uskon, että voisi kiinnostaa ostovoimaisia turisteja itäisestä naapurimaastammekin.

Kuninkaanportin voisi kehittää pienten erikoisputiikkien ja tukkuliikkeiden basaarialueeksi. Se kannattaisi, jos sinne pääsisi muutenkin kuin autolla. Ei tämäkään mahdollisuus kuitenkaan kelpaa kaupunginhallituksen enemmistölle, vaikka sitä tarjottiin kultatarjottimella. Kultatarjottimen nimi on Heli-rata.

Kun Heli-rataa ei nyt saada, niin Sipoon kasvu tekee sen pian mahdottomaksi. Kasvuhakuinen Sipoo ei varmastikaan tule jättämään mitään varauksia yleiskaavaansa sellaiselle radalle, joka on jo maakuntakaavassa hylätty. Me täällä Porvoossa olisimme voineet auttaa Sipoota ja myös veljiämme vähän idemmässä, kuten Loviisassa, Haminassa ja Kotkassa asti. Venäläisturistit olisivat mieluusti piristäneet näiden rannikkokaupunkien uinuvaa elinkeinoelämää tekemällä pieniä ostos- ja elämyspausseja matkallaan Porvoon kautta Helsinkiin.

Mutta ei. Porvoossa ei näköjään ole haluja kasvaa vetovoimaiseksi maakuntakeskukseksi, jonne tultaisiin mieluusti shoppailemaan ja jonne muuttaisi korkeakoulutettuja helsinkiläisiä. Heli-radan hautaaminen on tästä haluttomuudesta osoituksena.

Kirjoitus julkaistiin Uusimaassa keskiviikkona 22.5.2013.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Asun itse Helsingissä, Vuosaaressa mutta olen syntynyt Askolassa ja jasunut Porvoossakin muutaman vuoden ja kun sattumalta löysin blogisi, olin järkyttynyt tiedosta että Heli-rata hanke on haudattu. olen haaveillut että pääsisin joskus muuttamaan takaisin Porvooseen mutta autoilu kaupunkien välillä on vaan liikaa...