Pääministeri Jyrki Kataisen mukaan nykyhallitus aikoo romahduttaa kuntien määrän Suomessa sataan. Tämä on aika suuri saneeraus kun ottaa huomioon että nyt kuntia on 336.
Katainen on ihan oikeilla linjoilla. Kuntia on nyky-Suomessa aivan liikaa kun ottaa huomioon että kuntien ainoana tehtävänä on huolehtia kuntalaistensa peruspalveluista. Kuntien tehtävänä ei ole kansalaisten identiteettityö eikä demokratian tarjoaminen. Demokratiasta Suomessa huolehtivat poliittiset puolueet, eivät kunnat.
Katainen on rohkea mies lausuessaan tavoitteensa ääneen. Voin kuvitella Keskustapuolueen yrittävän jälleen kerran imperiumin vastaiskua syksyn kunnallisvaaleissa. Katainen nimittäin tulee ojentaneeksi Keskustalle vaaliaseen kultatarjottimella. Tosin taitaa Keskustan maanvyörymävoitto jäädä tussuksi, paitsi ehkä Keminmaalla ja muutamalla joka tapauksessa kurjistuvalla liitosalueella.
Mitä vähemmän Suomessa on kuntia, sitä vähemmän Keskustalla on valtaa. Ei tarvitse kuin katsoa Suomen karttaa. Keskustan olemassaolon tarkoitus näyttää nykyään olevan oman valtansa pönkittäminen kansalaisten kustannuksella.
Tiedän oikein hyvin, että suuri ei välttämättä ole kaunista, suureksi yhdistyminen tai edes suurelta ostaminen. Esimerkiksi käyköön Myrskylän kunta, joka on ymmärtänyt ostaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa kuntayhtymältä, joka muuten sattuu vieläpä sijaitsemaan toisessa maakunnassa eli Päijät-Hämeessä. Tämä ei kuitenkaan ole johtanut palvelun saatavuuteen saatikka saatavuuteen sillä esimerkiksi kuntayhtymän nuorten työpaja on Sysmässä eli melkein Keski-Suomessa eli käytännössä ei missään myrskyläläisten kannalta. Eivät kuitenkaan ole tulleet ajatelleeksi että työpajapalvelua voisi ostaa vaikka Porvoosta tai Lahdesta. Eikä tarvitsisi ostaa jos Myrskylä liitettäisiin sellaiseen kuntaan jossa kyseistä palvelua on tarjolla. Kuntalaiset säästäisivät.
Sitten taas esimerkiksi samassa maakunnassa oleva Pornainen on tuottanut samaa palvelua yhteistyössä Mäntsälän kanssa siten, että fyysinen työpaja on Mäntsälässä ja sinne kunnan ainoa nuorisotyöntekijä on kuljettanut nuoret omalla autollaan. Innovatiivisuudesta ja yrityshalusta iso käsi Pornaisille, joka ei muuten ole ymmärtänyt olevansa kasvava lapsiperhekunta sillä muuten siellä ei ole nuorisolle juuri muuta kuin kortteliralli, ei esimerkiksi toisen asteen koulutusta.
Nuorison syrjäytymisuhkan - josta sekä Haavisto että Niinistö olivat huolestuneita - selvittämiseen tarvitaan uusia malleja koska ilmiselvästi nykyiset eivät riittäneet. Tästä pitäisi olla kansallinen konsensus. Presidentiksi valittu Niinistö jopa ehdotti poikkihallinnollisen työryhmän asettamista selvittämään asia. Hallinnonrajat ylittävää yhteistyötä ei kuitenkaan voi tehdä, jos kyseessä on niin pieni kunta että kyseistä hallinnonalaa ei kunnassa edes ole.
Nettihesarin uutisen aiheesta voi lukea klikkaamalla otsikkoa. Ja jottei kukaan - esimerkiksi keskustalainen - luulisi että olen murhaamassa lähidemokratiaa enkä välittäisi palttuakaan kansalaisten identiteetistä, kannattaa katsoa kuntien tehtäviä sivuavia aiempia kirjoituksiani:
Nuorisopalveluista ja kunnista:
http://perukangas.blogspot.com/2011/09/miten-nuorisopalvelut-tuotetaan.html
Yhteisöllisyydestä, identiteetistä, vaikuttamisesta ja kunnista:
http://perukangas.blogspot.com/2011/10/identiteettityo-ei-ole-julkinen.html
Jatkoa edelliseen:
http://perukangas.blogspot.com/2011/11/mita-valia-on-kunnilla.html
2 kommenttia:
Mikä puolue hoitelee puolestani lähiympäristööni liittyviä asioita?
Otanko yhteyttä Vihreiden puoluetoimistoon jos naapurissani vaikkapa on nurkat huonossa kunnossa?
Et taida ymmärtää mitä lähidemokratialla tarkoitetaan. Sillä ei ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa vaan siitä, että ihmiset saavat itse päättää itseään koskevista asiosita lähellä. Ei 100 km päässä virastossa.
Tiedän oikein hyvin mitä on lähidemokratia perustettuani Helsingissä ns. Lääkärinkadun aluetta suojelevan asukasliikkeen, työskenneltyäni helsinkiläisessä asukastalossa ja toimittuani Oslossa paikallisagendaryhmässä ja käytyäni kaupunginosavaltuuston kokouksissa.
Malli, jossa asukastaloissa toimisi avoimia kansalaisryhmiä ja jossa kaupunginosa- tai kylävaltuustoille annettaisiin valta aluetta koskevien palveluiden suunnittelussa aluetasolla ja alueen paikallisympäristön suunnittelussa, taitaisi olla paras.
Lähetä kommentti