Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

14.8.2013

Valtiollistetaan valtatiet!

Suomen pitkän matkan bussiliikenteestä vastaa Matkahuolto Oy. Se ylläpitää bussiasemia, kuljettaa busseja ym. tekee kaikenlaista muuta silkkaa ihmisystävällisyyttään. Monin paikoin se pitää syrjäseudut asuttuna, kuljettaen ihmisten lisäksi kaikenlaista muuta kuten postipaketteja. Kuitenkin sen päätuotteessa olisi vielä viilaamisen varaa, ja luulisi monopolin voivan palvelunsa kehittämiseksi tehdä mitä haluaa. Tai sitten ei.

Ajatellaanpa esimerkiksi Helsingin läpi kulkevia pitkän matkan busseja, silloin kun ne kulkevat Helsingin läpi. Ja pitäähän niiden kulkea Helsingin läpi, silloin kun ne ovat menossa Helsingistä pois. Tai Helsinkiin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, ellei kaupungin sisääntuloväyliä valtiollisteta. Eikä muuta vaihtoehtoa taida olla saada pysäkeille edes joku viite siitä, että nämäkin bussit pysähtyvät tälle pysäkille. Ja toivottavasti myös jatkavat matkaansa niiltä pysäkeiltä. Niiden bussien aikatauluja ei sentään uskalla pysäkeille toivoa, se olisi liikaa vaadittu...

Kun kyseessä on monopoliyritys, sellaisen pitäisi toimia vastuullisesti. Asiakastyytyväisyydestä tai käyttäjäystävällisyydestä sen ei tarvitse viis veisata, koska ei ole kilpailua, joten niihin aikataululärpäkkeisiin, jotka sentään ihmeen kaupalla on saatu koostettua ja joihin on koottu kaikki Helsingistä paikkaan B menevät linjat, missään siellä ei lue, mihin niistä käy mikäkin niistä lipputuotteista, joita Matkahuollosta saa ostaa, ei, vaikka se aikataulukekin on Matkahuollon tekemä. Vai onko muita epäiltyjä? Syyllinen ilmoittautukoon!

Jos niitä pysäkki-informaatioita ei muuten saada kuntoon, ehdotan, että kaikki Helsingin sisäänajoväylät valtiollistetaan, mukaanlukien kadunvarret. Niin johan saataisiin. (sivumennen sanoen, koko Helsingin voisi kansallistaa. Kun eivät ole saaneet kansallista kaupunkipuistoa mutta eivät ole onnistuneet saamaan myöskään kaikki joukkoliikennevälineet kattavaa kännykkälippua ja ne tuhoavat Pisara-radan tieltä arvokkaita viheralueita, uhrautuen muka valtakunnallisen edun nimissä).

1 kommentti:

Michael Perukangas kirjoitti...

Olisi myös kiinnostava tietää, mistä saisi tietää oikeasti sen, millaisia lippuja on oikeasti olemassa ja millaisia lipputuotteita (sisältävätkö lipputuotteet lippuja?) oikeasti myydään esimerkiksi Helsinki-Porvoo -välillä, kun jatkuvasti kuulee huhuja yhä entistäkin paremmista zeteistä, joita ei myydä Matkahuollossa tai ainakaan kukaan Matkahuollossa ei ole kuullut että niitä myytäisiin.