Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

5.9.2011

Pitääkö suvaitsemattomuutta suvaita?

Suvaitsevaisuus joutuu aina ongelmiin kohdatessaan suvaitsemattomuutta. Tosin ei ole olemassa mitään yleistä ja absoluuttista suvaitsevaisuutta ja suvaitsemattomuutta, vaan kyse on jatkumosta ja näkökulmien suhteellisuudesta. Kai. Tosin kokemukseni mukaan, yleensä suvaitsevaisuus yhdessä asiassa korreloi positiivisesti suvaitsevaisuuden kanssa muissakin asioissa.

Vähäisen kunnallispoliittisen urani aikana olen saanut vaihtaa mielipiteitä sekä samanmielisten että erimielisten kanssa. Joskus yhteinen sävel saattaa löytyä sellaistenkin ihmisten kanssa, joissa ollaan ihan eri linjoilla joissakin isoissa asioissa.

Tästä hyvä esimerkki olkoon Vihreät ja Perussuomalaiset, joiden ei pitäisi kuulemma mahtua samaan pussauskoppiin. Uskon kuitenkin, että näistä molemmista aika heterogeenisistä joukkueista enemmistö on aidosti huolissaan ns. pienestä ihmisestä, vähäosaisista. Keinot vaan eroavat.

Minun ihmiskäsitykseni mukaan ihmisten välisiä yhtäläisyyksiä tulee korostaa erojen sijaan. Tämä pätee paitsi mielipiteisiin, myös ihmisyyteen. Ja ihmisyys on lopultakin tärkeämpää kuin mielipiteet. Siksi en aio omaehtoisesti seurustella sellaisten ihmisten kanssa, joiden mielestä joku ihmisryhmä on muita huonompi. Tai parempi. Tai jonka mielestä ihminen on ensisijaisesti ryhmän jäsen, toissijaisesti ihminen. Minulla on paljon parempaa tekemistä.

Olen suhteellisen sitkeä väittelijä, mutta en näe vaivan arvoiseksi alkaa väittelemään aikuisten ihmisten kanssa. Heidän käännyttämisensä olisi tuskallinen, ellei mahdoton prosessi, joten miksi iskisin päätäni seinään? Vain osoittaakseni olevani tiedollisesti tai moraalisesti ylempänä tai osoittaakseni kyseisen ihmisen olevan alempana?

Minun tuttavapiiriini ei kuulu eikä tule kuulumaan huonompia tai parempia ihmisiä, tai toisiaan yksilöinä syytteleviä tai ryhminä leimaavia ihmisiä, jotka kieltäytyvät antamasta ihmisille mahdollisuutta olla ainutkertaisia ihmisyksilöitä, vaan tuomiten heidät jo etukäteisesti kadotukseen siksi että he sattuvat kuulumaan johonkin sopimuksenvaraiseen "ryhmään".

Tiedoksi siis: jos joku sattuu harrastamaan mielipiteiden rotu- tai mitä hyvänsä hygieniaa, poistan kyseisen henkilön Facebook-ystävistäni, jollen tunne kyseistä ihmistä ihan oikeasti niin hyvin, että osaan suhteuttaa hänen sanomisensa siihen, mitä hän on. Olen hyväksynyt virtuaalimaailman ystävikseni aika suvaitsevaisesti paljon ihmisiä, tarkoituksenani laajentaa tuttavapiiriäni. Ilmeisesti sillä seurauksella, että valuu yli. Ei imeydy, ei.

Teen tämän ihmisensuojelun nimissä: yleisen ihmisyyden mutta myös itseni suojelun. Minun hiekkalaatikolleni eivät mahdu henkilöt, joiden Suomeen - tai maailmaan - eivät mahdu henkilöt, jotka näyttävät erilaisilta, ajattelevat tai toimivat jossakin asiassa eri tavalla kuin he. Minäkään - tai siis minun todellisuuteni - ei nimittäin mahdu heidän maailmaansa, sillä minun maailmani ja todellisuuteni on monivärinen. En minä mikään jeesus ole, mutta en halua myrkyttää mieltäni, ja vaikka en kuvittelekaan voivani omalla vaatimattomalla boikotillani voivani vaikuttaa heidän mielipiteiseensä, se on kuitenkin vähintä jota voin tehdä.

Ei kommentteja: